دانشنامه اسلامی
رساله ، انفعال ماء البئر بملاقاة النجاسة تالیف زین الدین بن علی جبعی عاملی معروف به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق) است.در این کتاب مسئله نجس شدن آب چاه به سبب ملاقات با نجاست بررسی شده است و مؤلف نظریه نجس نشدن به سبب ملاقات را انتخاب کرده است.وی ۵ قول در مسئله را که عبارتند از نجس بدون به سبب ملاقات، پاک بودن بدون تغییر آب ، نجس بودن همراه با وجوب کشیدن آب چاه و اعاده نکردن نماز و غسل ، نجس نبودن و وجوب نزح ، نجس بودن کم تراز کر و پاک بودن بیش از کر را در ابتدا ذکر نموده و سپس مرجع این اقوال را دو قول نجس بودن و پاک بودن دانسته است.وی منشا این نظریات را اختلاف روایات دانسته است و علاوه بر آنان، منشا دلایل قول به نجاست را کتاب المعتبر محقق حلی (م ۶۷۶ ق) دانسته است و به بررسی و رد آنها پرداخته است و پس از رد دلایل نجاست به بیان دلایل طهارت پرداخته است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و در آن نظریات بزرگانی همچون شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، سید مرتضی (م ۴۳۶ ق)، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، محقق حلی (م ۶۷۶ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق)، ابن زهرة (م ۵۸۵ ق) و دیگران بیان و بررسی شده استدر اعیان الشیعه از اقوال نادر در مسائل فقهی از ابن ابی عقیل عدم انفعال ماء البئر به مجرد ملاقات را ذکر نموده است و قول معروف و مشهور را نجاست آب چاه به مجرد ملاقات دانسته است.وی به نقل از مجالس المؤمنین قاضی نور الله تستری (م ۱۰۱۹ ق) آورده است: لا یخطر ببالی ان احدا یوافقه من مجتهدی الامامیة فی هذه المسالة سوی السید الاجل الحسیب الفاضل النقیب الامیر معز الدین محمد الصدر الاصفهانی فانه الف فی ترویج مذهب ابن ابی عقیل رسالة مفردةو همینطور به نقل از ریاض العلماء از مولی محمد محسن کاشانی نیز موافقت با این فتوا را نقل کرده است.در الذریعة در سه جا از این کتاب نام برده است
[ویکی نور] رساله انفعال ماء البئر بملاقاة النجاسة یا رسالة فی نجاسة البئر بملاقاة أو عدمها تألیف زین الدین بن على جبعى عاملى معروف به شهید ثانى (م 966 ق) است.
این رساله یکی از ده رساله از نوشته های شهید ثانی است که توسط انتشارات مکتبة بصیرتی در قم با عنوان رسائل الشهید الثانی (طبع قدیم) به چاپ رسیده است.
در این کتاب مسئله نجس شدن آب چاه به سبب ملاقات با نجاست بررسى شده است و مؤلف نظریه نجس نشدن به سبب ملاقات را انتخاب کرده است.
وى 5 قول در مسئله را که عبارتند از نجس بدون به سبب ملاقات، پاک بودن بدون تغییر آب، نجس بودن همراه با وجوب کشیدن آب چاه و اعاده نکردن نماز و غسل، نجس نبودن و وجوب نزح، نجس بودن کم تراز کر و پاک بودن بیش از کر را در ابتدا ذکر نموده و سپس مرجع این اقوال را دو قول نجس بودن و پاک بودن دانسته است.
وى منشأ این نظریات را اختلاف روایات دانسته است و علاوه بر آنان، منشأ دلایل قول به نجاست را کتاب المعتبر محقق حلّى (م 676 ق) دانسته است و به بررسى و رد آنها پرداخته است و پس از رد دلایل نجاست به بیان دلایل طهارت پرداخته است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و در آن نظریات بزرگانى همچون شیخ مفید (م 413 ق)، سید مرتضى (م 436 ق)، شیخ طوسى (م 460 ق)، محقق حلى (م 676 ق) علامه حلّى (م 726 ق)، ابن زهرة (م 585 ق) و دیگران بیان و بررسى شده است
[ویکی فقه] انفعال ماء البئر بملاقاه النجاسه (شهید ثانی). رساله (انفعال ماء البئر بملاقاة النجاسة)، رسالة فی نجاسة البئر بملاقاة او عدمها از رسائل شهید ثانی است.
رساله ، انفعال ماء البئر بملاقاة النجاسة تالیف زین الدین بن علی جبعی عاملی معروف به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق) است.در این کتاب مسئله نجس شدن آب چاه به سبب ملاقات با نجاست بررسی شده است و مؤلف نظریه نجس نشدن به سبب ملاقات را انتخاب کرده است.وی ۵ قول در مسئله را که عبارتند از نجس بدون به سبب ملاقات، پاک بودن بدون تغییر آب ، نجس بودن همراه با وجوب کشیدن آب چاه و اعاده نکردن نماز و غسل ، نجس نبودن و وجوب نزح ، نجس بودن کم تراز کر و پاک بودن بیش از کر را در ابتدا ذکر نموده و سپس مرجع این اقوال را دو قول نجس بودن و پاک بودن دانسته است.وی منشا این نظریات را اختلاف روایات دانسته است و علاوه بر آنان، منشا دلایل قول به نجاست را کتاب المعتبر محقق حلی (م ۶۷۶ ق) دانسته است و به بررسی و رد آنها پرداخته است و پس از رد دلایل نجاست به بیان دلایل طهارت پرداخته است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و در آن نظریات بزرگانی همچون شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، سید مرتضی (م ۴۳۶ ق)، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، محقق حلی (م ۶۷۶ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق)، ابن زهرة (م ۵۸۵ ق) و دیگران بیان و بررسی شده استدر اعیان الشیعه از اقوال نادر در مسائل فقهی از ابن ابی عقیل عدم انفعال ماء البئر به مجرد ملاقات را ذکر نموده است و قول معروف و مشهور را نجاست آب چاه به مجرد ملاقات دانسته است.وی به نقل از مجالس المؤمنین قاضی نور الله تستری (م ۱۰۱۹ ق) آورده است: لا یخطر ببالی ان احدا یوافقه من مجتهدی الامامیة فی هذه المسالة سوی السید الاجل الحسیب الفاضل النقیب الامیر معز الدین محمد الصدر الاصفهانی فانه الف فی ترویج مذهب ابن ابی عقیل رسالة مفردةو همینطور به نقل از ریاض العلماء از مولی محمد محسن کاشانی نیز موافقت با این فتوا را نقل کرده است.در الذریعة در سه جا از این کتاب نام برده است
تاریخ تالیف
در الذریعة تاریخ پایان آن را ۹۵۰ ق ذکر نموده و در تاریخ پایان آن را ۹۵۹ ق دانسته است نسخه ها:در الذریعة به نسخه ای متعلق به آستان قدس رضوی ، به خط شیخ حسن بن حسین نجفی مربوط به ۹۸۰ ق و نسخه دیگری از کتابخانه مدرسه آیة الله شیرازی بزرگ در سامراء اشاره شده است در الذریعة به نسخه کتابخانه شیخ الشریعة اصفهانی به خط محمد صالح بن حسین علی اصفهانی مربوط به سال ۱۰۰۱ اشاره شده است.در مقدمه ای بر فقه شیعه در ضمن مجموعه الافادات ذکر شده که در صفحه ۱۹۶ به نسخه های خطی متعددی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، کتابخانه آستان قدس رضوی ، کتابخانه دانشگاه تهران ، کتابخانه ملک در تهران ، کتابخانه آیة الله مرعشی آیة الله گلپایگانی و غیر آن اشاره شده است.
تاریخ انتشار
در مقدمه ای بر فقه شیعه به نسخه چاپی مربوط به سال ۱۳۱۳ ق اشاره شده است کتاب موجود تجدید چاپ آن کتاب است که توسط انتشارات مکتبة بصیرتی در قم چاپ شده است
ویژگی ها
...