رهبری مستضعفان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رهبری مستضعفان (قرآن). قرآن می فرماید که، مستضعفان مؤمن، خواهان رهبری از سوی خداوند برای سرپرستی خود می باشند، و قرار دادن مستضعفان بنی اسرائیل در مسند امامت و حکومت، نمادی از عنایت و اراده خاصّ الهی به آنان می باشد.
قرآن می فرماید که، مستضعفان مؤمن، خواهان رهبری از سوی خداوند برای سرپرستی خود، به این بیان می باشند: «وما لکم لاتقـتلون فی سبیل اللّه والمستضعفین من الرّجال والنّسآء والولدن الّذین یقولون ربّنآ أخرجنا من هـذه القریة الظّالم أهلها واجعل لّنا من لّدنک ولیًّا واجعل لّنا من لّدنک نصیرا » چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند پیکار نمی کنید؟، همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند خدایا ما را از این شهر ( مکه ) که اهلش ستمگرند بیرون ببر و برای ما از طرف خود سرپرست قرار بده. و از برای ما از طرف خود یار و یاوری تعیین فرما .
← معنای آیه شریفه
قرار دادن مستضعفان بنی اسرائیل در مسند امامت و حکومت، نمادی از عنایت و اراده خاصّ الهی به آنان می باشد: «وأورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشـرق الأرض ومغـربها الّتی بـرکنا فیها وتمّت کلمت ربّک الحسنی علی بنی إسرءیل بما صبروا ودمّرنا ما کان یصنع فرعون وقومه وما کانوا یعرشون» و مشرقها و مغربهای پربرکت زمین را به آن قوم تضعیف شده (زیر زنجیر ظلم و ستم) واگذار کردیم و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل ، بخاطر صبر و استقامتی که نشان دادند، تحقق یافت و آنچه فرعونیان از کاخهای مجلل می ساختند، و آنچه از باغات داربستدار فراهم ساخته بودند درهم کوبیدیم! .
← مراد از ارض
«ونرید أن نّمنّ علی الّذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم أئِمّة ونجعلهم الورثین • ونمکّن لهم فی الأرض ونری فرعون وهـمـن وجنودهما منهم مّا کانوا یحذرون » اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم، و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم! •حکومتشان را پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آنها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم. . (در این آیه اراده خداوند)به صورت یک قانون کلی و در شکل فعل مضارع و مستمر بیان شده است ، تا تصور نشود اختصاص به مستضعفان بنی اسرائیل و حکومت فرعونیان داشته ، می گوید: ما می خواهیم چنین کنیم ... یعنی فرعون می خواست بنی اسرائیل را تار و مار کند و قدرت و شوکتشان را درهم بشکند، اما ما می خواستیم آنها قوی و پیروز شوند. او می خواست حکومت تا ابد در دست مستکبران باشد اما ما اراده کرده بودیم که حکومت را به مستضعفان بسپاریم ! و سرانجام چنین شد. ضمنا تعبیر به « منت »چنانکه قبلا هم گفته ایم به معنی بخشیدن مواهب و نعمتها است ، و این با منت زبانی که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر طرف است و مسلما کار مذمومی است ، فرق بسیار دارد.
← پنج امر در اراده الهی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تماس فال تماس فال جذب فال جذب فال ورق فال ورق فال تخمین زمان فال تخمین زمان