دانشنامه اسلامی
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در سه فصل، تنظیم شده است.
نویسنده، مطالب را تحت عناوین مختلفی، به صورت علمی و پژوهشی، دسته بندی کرده و مباحث تحت هر عنوان را با شماره گذاری، از یکدیگر تفکیک نموده است؛ به گونه ای که یادگیری، بررسی، تحقیق و حفظ کردن آن ها برای خواننده، آسان می باشد.
وی در ابتدا، به تعریف مفهوم نظریه آموزشی و ارتباط آن با نظریه آموزش و پرورش و تربیت اسلامی پرداخته و سپس ضمن بررسی مبانی نظریات مختلف تربیتی در مسائل گوناگون، به ارزیابینظریه های آموزشی در پرتو نظریه آموزشی اسلامی پرداخته است.
در مقدمه، به تعریف نظریات علوم تربیتی به صورت عام و نظریه تربیت اسلامی به صورت خاص، پرداخته شده است.