اختیارات انبیا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اختیارات انبیا (قرآن). خداوند متعال در قرآن کریم حدودی را برای اختیارات انبیا علیهم السلام ذکر کرده است، و ایشان را از ورود به آن حدود برحذر داشته، گر چه احتمال انحراف در انبیا علیهم السلام با آن مقام عصمت و معرفت و آگاهی وجود ندارد، اما این تعبیر تاکیدی است برای دیگران، زیرا جائی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در صورت انحراف از مسیر حق و گرایش به خط باطل ، مصونیتی از مجازات الهی نداشته باشد حساب دیگران آشکار است، این درست به آن می ماند که شخصی فرزند درستکار خود را مخاطب می سازد و می گوید: اگر دست از پا خطا کنی مجازاتت می کنم تا دیگران حساب خویش را برسند.
ممنوعیت گرفتن اسیر در جنگ پیش از غلبه بر دشمن، به عنوان سنت تمام انبیای الهی در قرآن شمرده شده است:«ما کان لنبی ان یکون له اسری حتی یثخن فی الارض...» هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی (از دشمن) بگیرد تا کاملا بر آنها پیروز گردد (و جای پای خود را در زمین محکم کند)... .
تفسیر آیه
مفسرین در تفسیر این آیات اختلاف کرده اند، لیکن همه اتفاق دارند بر اینکه نزولشان بعد از واقعه بدر اتفاق افتاده ، و شرکت کنندگان در جنگ بدر را مورد عتاب قرار داده و غنیمت را برای آنان مباح می کند. آنچه سزاوار است که در تفسیر این آیات گفته شود این است که : سنت جاری در انبیای گذشته این بوده که وقتی با دشمنان می جنگیدند و بر دشمن دست می یافتند، آنها را می کشتند و با کشتن آنان از دیگران زهر چشم می گرفتند تا کسی خیال جنگ با خدا و رسولش را در سر نپروراند. و رسم آنان نبود که از دشمن اسیر بگیرند و سپس بر اسیران منت نهاده و یا پول گرفته و آزادشان سازند، مگر بعد از آنکه دینشان در میان مردم پایگیر می شد که در این صورت اسیر را نمی کشتند و با منت نهادن و یا گرفتن بهاء آزاد می کردند. و آنچه که بعضی دیگر قائل شده اند به اینکه عتاب در آیات راجع به این است که چرا فدیه گرفتند، و یا چرا غنیمت را قبل از آنکه از جانب خدا مباح شود حلال شمردند، و در این صورت پیغمبر صلی الله علیه و آله نیز مورد عتاب خواهد بود، چون ایشان ابتداء کرد به اینکه با مردم در باره فدیه مشورت کند، درست نیست برای اینکه مسلمین بعد از نزول این آیات فدیه گرفتند نه پیش از آن تا مستوجب عتاب شوند، و رسول خدا صلی الله علیه و آله هم أجل از این است که در باره اش احتمال رود که چیزی را قبل از اذن خدا و وحی آسمانی حلال کند، و حاشا بر ساحت مقدس خدای سبحان که پیغمبرش را به عذابی عظیم تهدید کند، چون در شان او نیست که بدون جرم عذاب بفرستد، در حالیکه او خودش پیغمبرش را معصوم از گناهان کرده ، و معلوم است که عذاب عظیم جز بر گناه عظیم نازل نمی شود. و اینکه بعضی گفته اند مقصود از این گناه گناهان صغیره است درست نیست .
← معنای أسر
استغفار انبیا برای مشرکان دوزخی موردی است که از اختیار انبیا خارج است:«ما کان للنبی والذین ءامنوا ان یستغفروا للمشرکین ولو کانوا اولی قربی من بعد ما تبین لهم انهم اصحـب الجحیم» برای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و مؤ منان شایسته نبود که برای مشرکان (از خداوند) طلب آمرزش کنند، هر چند از نزدیکانشان باشند، پس از آنکه بر آنها روشن شد که این گروه اصحاب دوزخ اند . استغفار برای مشرکین از این جهت جائز نیست که لغو است ، و خضوع ایمان مانع است از اینکه بنده خدا با ساحت کبریای او بازی نموده ، کاری لغو بکند. چون از یکی از دو صورت بیرون نیست ، یا خداوند بخاطر تقصیری که از بنده اش سرزده با او دشمن و از او خشمگین است ، و یا بنده با خدای تعالی دشمن است ؛ اگر فرضا خدا با بنده اش دشمن باشد ولی بنده اش با او دشمن نباشد و بلکه اظهار تذلل و خواری کند، در اینصورت جای این هست که بخاطر سعه رحمت او آدمی برای آن بنده طلب مغفرت کند، و از خداوند بخواهد که به حال آن بنده اش ترحم کند. اما اگر بنده با خدا سر دشمنی داشته باشد مانند مشرکین معاند - و خود را بالاتر از آن بداند که به درگاه خدا سر فرود بیاورد، در چنین صورتی عقل صریح حکم می کند به اینکه شفاعت و یا استغفار معنا ندارد، مگر بعد از آن که آن بنده عناد را کنار گذاشته ، به سوی خدا توبه و بازگشت کند و به لباس تذلل و مسکنت درآید.و گر نه چه معنا دارد که انسان برای کسی که اصلا رحمت و مغفرت را قبول ندارد و زیر بار عبودیت او نمی رود، استغفار نموده ، از خدا بخواهد که از او درگذرد. آری ، این درخواست و شفاعت استهزاء به مقام ربوبیت و بازی کردن با مقام عبودیت است ، که به حکم فطرت عملی است ناپسند و غیر جائز. این کاری است بیهوده و آرزوئی است نابجا چرا که مشرک بهیچ وجه قابل آمرزش نیست و آنان که راه شرک را پوئیدند راه نجاتی برای آنها تصور نمی شود، بعلاوه استغفار و طلب آمرزش یکنوع اظهار محبت و پیوند و علاقه با مشرکان است و این همان چیزی است که بارها در قرآن از آن نهی شده است.
خیانت
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم