دانشنامه اسلامی
قاعده تقدم ظهور قرینه بر ذی القرینه، بیان می کند که هرگاه مدلول دو دلیل با هم تنافی و تعارض بدوی داشته باشند، اما یکی از آن دو در عرف به طور عام ناظر به دیگری و در مقام تفسیر و تبیین آن باشد، دلیل مفسِّر (قرینه)، از نظر عرفی بر دلیل مفسَّر (ذوالقرینه) مقدم است، مانند: تقدیم خاص (قرینه) بر عام (ذوالقرینه).
قرینیت
تقدیم خاص بر عام، مقید بر مطلق، و اظهر بر ظاهر از باب قرینیت است، اما قرینیت در این سه مورد، نوعی و عام است؛ به خلاف تقدیم حاکم بر محکوم، که قرینیت حاکم برای محکوم، شخصی و خاص می باشد.