الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الإمام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن (کتاب). «الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن» اثر رمضان خمیس غریب، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر مصر می باشد.
مؤلف کوشیده است آراء شیخ محمد غزالی در رابطه با علوم قرآن، روش و نحوه برداشت او از قرآن کریم را از لا به لای اثرهای باقی مانده از او بررسی تا از دریچه ای رهیافت تعامل صحیح با قرآن برقرار گردد و راه برای قرآن زیستی هموار گردد. کتابهایی که از شیخ محمد غزالی در تدوین از آنها سود جسته: نحو تفسیر موضوعی لسور القرآن الکریم، نظرات فی القرآن، کیف نتعامل مع القرآن، معرکة المصحف، جدد حیاتک و المحاور الخمسه للقرآن الکریم می باشد.
[ویکی نور] الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن. الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن اثر رمضان خمیس غریب، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر مصر می باشد.
مؤلف کوشیده است آراء شیخ محمد غزالی در رابطه با علوم قرآن، روش و نحوه برداشت او از قرآن کریم را از لا به لای اثرهای باقی مانده از او بررسی تا از دریچه ای رهیافت تعامل صحیح با قرآن برقرار گردد و راه برای قرآن زیستی هموار گردد. کتابهایی که از شیخ محمد غزالی در تدوین از آنها سود جسته: نحو تفسیر موضوعی لسور القرآن الکریم، نظرات فی القرآن، کیف نتعامل مع القرآن، معرکة المصحف، جدّد حیاتک و المحاور الخمسه للقرآن الکریم می باشد.
این اثر از مقدمه و سه فصل تشکیل یافته است:
فصل اوّل سخن در رابطه با منابعی است که شیخ محمد غزالی در تفسیر خود از آنها سود جسته است.
فصل دوم، دیدگاه های شیخ محمد غزالی در خصوص بعضی از مباحث علوم قرآنی و مسائل تفسیری است. فصل سوم، سخن از روش تفسیری شیخ غزالی مطرح می شود. این روش برای خود دارای قواعدی می باشد که خود فرموده: «در این کار باید شیوه و روشی را در پیش گیریم که پیش از من کس دیگری به آن نپرداخته است، تا بدین وسیله دری از درهای خیر را بگشایم.» (مقدّمه نحو تفسیر موضوعی لسور القرآن الکریم)
[ویکی فقه] الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن (کتاب). «الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن» اثر رمضان خمیس غریب، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر مصر می باشد.
مؤلف کوشیده است آراء شیخ محمد غزالی در رابطه با علوم قرآن، روش و نحوه برداشت او از قرآن کریم را از لا به لای اثرهای باقی مانده از او بررسی تا از دریچه ای رهیافت تعامل صحیح با قرآن برقرار گردد و راه برای قرآن زیستی هموار گردد. کتابهایی که از شیخ محمد غزالی در تدوین از آنها سود جسته: نحو تفسیر موضوعی لسور القرآن الکریم، نظرات فی القرآن، کیف نتعامل مع القرآن، معرکة المصحف، جدد حیاتک و المحاور الخمسه للقرآن الکریم می باشد.
ساختار کتاب
این اثر از مقدمه و سه فصل تشکیل یافته است: فصل اول سخن در رابطه با منابعی است که شیخ محمد غزالی در تفسیر خود از آنها سود جسته است. فصل دوم، دیدگاه های شیخ محمد غزالی در خصوص بعضی از مباحث علوم قرآنی و مسائل تفسیری است. فصل سوم، سخن از روش تفسیری شیخ غزالی مطرح می شود. این روش برای خود دارای قواعدی می باشد که خود فرموده: «در این کار باید شیوه و روشی را در پیش گیریم که پیش از من کس دیگری به آن نپرداخته است، تا بدین وسیله دری از درهای خیر را بگشایم.»
گزارش محتوا
در مقدمه، به تعریف روش و جایگاه کلیدی آن در تفسیر پرداخته است. هر علمی دارای سه رکن عمده است. موضوع، هدف و روش در این میان، روش از جایگاه ویژه ای برخوردار است در این که مفسران از روش های گوناگونی در تفسیر قرآن بهره جسته اند، تردیدی نیست. نکته ای که هست این که در تقسیم بندی روش های تفسیری گاهی بین روش مفسر و گرایش های مذهبی و سلیقه های شخصی او خلط شده است. منظور از روش های تفسیری (منهج) پذیرش نوع و نحوه استناد به منابع است. و از آنجا که منابع تفسیر در نظر مفسران متفاوت است مانند اینکه یکی معتقد است که تنها منبع معتبر در تفسیر، روایات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است و دیگری بر این باور است که در تفسیر باید به قرآن، روایات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اهل بیت علیه السّلام تکیه کرد یا اینکه برخی مفسران از عقل، بیشتر استفاده کرده و به سوی روش تفسیر عقلی و اجتهادی رفته اند. بنابراین روش تفسیری امری است فراگیر که مفسر آن را در همه آیات قرآن به کار می گیرد و اختلاف در آن، باعث اختلاف در کل تفسیر می شود، و آن چیزی، جزء منابع و مستندات تفسیر نیست. و تقسیم تفاسیر به ماثور، قرآن به قرآن، شهودی، ظاهری و... در این چارچوب قرار می گیرد. و مراد از گرایش تفسیری (اتجاه)، صبغه های مختلف تفسیر قرآن است که آن حکایتگر جهت گیری های خاص مفسران می باشد که گاهی با عناوینی همچون تفسیر کلامی، تفسیر اخلاقی و تربیتی معرفی می شود. فصل اول، را در طی چهار بحث می آورد: بحث اول مصادر شیخ غزالی از کتب تفسیر،
← منابع حدیثی کتاب
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم