ابن عربی محمد بن علی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ابوبکر محمد بن علی بن احمد بن عبداللّه حاتمی، از اولاد عبداللّه بن حاتم، برادر «عدی بن حاتم» از صحابه ی بزرگوار،در شب هفدهم ماه رمضان المبارک سال 560 هجری قمری،شب نخستین سالگرد اعلان «عید قیامت» به وسیله حسن بن محمد، برابر با بیست و هشتم ژوئیه 1165 میلادی،در بلده ی «مرسیه» از بلاد اندلس در خانواده جاه و جلال و زهد و تقوی متولد شد. در سال 568 ه‍.ق به شهر «أشبیلیه» منتقل و تا سال 598 ه‍.ق در آن اقامت گزید. گویی در سال 597 ه‍.ق وارد شهر «بجایه» از بلاد مغرب شده و از آنجا به سوی شرق به قصد حج و زیارت خانه ی خدا کوچ می کند، بعد از آن دیگر به سوی اندلس باز نمی گردد. ابن عربی در «رسالة الحجب» از این دوره ی زندگی خویش با عنوان «دوران جهالت» یاد می کند، آنجا که می گوید: کنت یوما بمدینه قرطبة و انا ماش الی صلاة الجمعة، و معی جماعة من اخوانی و ذلک فی ایام جهالتی.
بعد از آن مدتی را در مصر اقامت می گزیند و پس از آن به حجاز می رود و در بغداد، موصل و شهرهای روم نیز مدت کوتاهی را سپری می کند.
کنیه ی معروف شیخ،«ابوبکر» و القاب معروف او ابوعبداللّه، ابن افلاطون، ابن سراقه، ابن العربی در غرب و ابن عربی در شرق می باشد ولی معروف ترین لقب او در بین پیروانش، عنوان بسیار با معنی و با شکوه «الشیخ الاکبر» است.الحکیم الهی، خاتم الاولیاء الوارثین، برزخ البرازخ، محی الحق و الدین، البحر الزاخرفی المعارف، الکبریت الاحمر، العارف باللّه از دیگر القاب او می باشد.
زندگی شیخ فراز و نشیب های مختلفی داشته و مصادف با مهاجرت های متعدد جسمانی و روحانی و ملاقات عرفا و علمای عصر خویش بوده، تا این که بعد از هشتاد سال ریاضت و تألیف،در شب جمعه 28 ربیع الاخر سال 638 هجری برابر با 16 نوامبر 1240 میلادی در شهر دمشق،در خانه ی قاضی محیی الدین محمّد ملقب به زکیّ الدّین در میان خویشان و پیروانش از دنیا رفت و در دامنه ی کوه «قاسیون» در جوار قبر زکیّ الدّین به خاک سپرده شد. در حال حاضر این منطقه در ناحیه ی مسجد معروف «شیخ محیی الدین» قرار دارد و به نام خود شیخ شهرت یافته است.
شیخ اکبر را دو فرزند پسر با نام های «سعدالدّین محمّد» و «عمادالدّین ابوعبداللّه محمّد» بوده و گویی سعدالدّین محمد اهل حدیث بوده و شعر به نیکویی می سروده و دیوان شعر او مشهور است، و هر دو در جوار قبر والدشان آرمیده اند.گویا شیخ اکبر دختری به نام «زینب» یا «زینت» نیز داشته و به گفته ی خود ابن عربی از ایّام طفولت خود«الهام علوی» را تلقی می کرده و همسر او نیز، سلوکی عارفانه داشته است.
سخن درباره ی مذهب ابن عربی از منظر تراجم نگاران و محققان در آثار ابن عربی، مختلف و گاهی در تضاد با هم می نماید و این شاید از عدم تقلید شیخ از مکتب فقهی خاص و عدم فراست تراجم نگاران در تحلیل عقیده ی وی در موضوع تشیّع و تسنّن ناشی بوده و تعصّب و تجانب از انصاف نیز نقش مؤثری در اظهارات آنان نسبت به وی داشته است، پاره ای همانند فرقه ی اسماعیلیه، آثار و اندیشه های او را مستمسک خوبی بر تثبیت اندیشه ی خویش پنداشته و او را شیعه ی اسماعیلی دانسته و از «حجج» خود به شمار آورده اند و در نهایت این ادّعا،شب ولادت او را «عید قیام» نامیده اند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال تاروت فال تاروت فال ورق فال ورق فال درخت فال درخت