ترتیب ایات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ترتیب آیات. درباره ترتیب آیات که به آن تنسیق، ترتیب تدوین آیات، تالیف، جمع و نظم آیات نیز گفته می شود دو دیدگاه وجود دارد:
بیش تر محقّقان اهل سنّت و شیعه برآنند که جایگاه آیات درسوره ها با هدایتِ رسول (صلی الله علیه وآله) به وسیله جبرئیل و دستور حضرت به اصحاب معین می شد؛ بنابراین، ترتیب موجود توقیفی است؛ یعنی تغییر آن جایز نیست.اینان می گویند: صحابه حافظ قرآن که تا آخر عمر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و پس از او نیز می زیستند، قرآن را با همان ترتیب زمان حضرت روایت می کردند. زید بن ثابت خود یکی از حافظان و راویان قرآن بود و به دستور ابوبکر مأمور تدوین قرآن به شکل مصحف شد. او آیات را براساس مرسوم زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مرتّب و مدوّن کرد و هیچ گونه اختلافی میان مسلمانان در ترتیب آیات پدید نیامد. روایاتی که در این باره وارد شده، دلیلی دیگر بر این مدّعا است. عثمان بن ابی عاص می گوید: ما نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله) بودیم. دیدیم دیدگان خود را بالا برد و در نقطه ای متمرکز کرد و فرمود: جبرئیل هم اکنون بر من فرود آمد و گفت: آیه «إنّ اللّهَ یأمُرُ بِالعَدلِ وَالإحسن» را در این جای سوره نحل قرار دهم؛ افزون بر این، اگر ترتیب موجود تغییر یابد، از اعجاز بیانی قرآن کاسته می شود و این، دلیل بر ترتیب آیات بر اساس وحی خدا و امر پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده است. سیوطی نظریه توقیفی بودن را اجماعی می داند و آن را از زرکشی و ابوجعفر بن زبیر نقل می کند.
← ادله
عده ای دیگر معتقدند که ممکن است آیات قرآن در زمان پیامبر مرتّب شده باشد؛ امّا پس از وی، ذوق ، سلیقه و اجتهاد اصحاب در نظم و ترتیب موجود نقش داشته است. به نظر علاّمه طباطبایی ، روایات جمع اوّل قرآن (زمان ابوبکر) مؤید این است که اجتهاد اصحاب در ترتیب آیات دخالت داشته، و روایت عثمان بن ابی عاص ، فقط ترتیب بعضی از آیات نه تمام آن ها را به دست پیامبر (صلی الله علیه وآله) ثابت می کند و اگر بپذیریم که همه آیات به دستور حضرت مرتب شده، بدان معنا نیست که آن چه را اصحاب منظّم و مرتّب کرده اند، همان ترتیب زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است و فقط این مطلب را می رساند که آنان تعمّدی بر تغییر موارد روشن و مسلّم نداشته اند؛ امّا در جایی که آشکار نبود و نمی دانستند، اطمینانی به حفظ ترتیب آن حضرت نیست؛ هم چنین طبق روایات، او آیات مکّی را در سوره های مکّی و آیات مدنی را در سوره های مدنی قرار می داد؛ امّا آن چه هم اکنون دیده می شود، وجود آیات مکّی در سوره های مدنی و بالعکس است و اجماعی که بر وحدت ترتیب فعلی با ترتیب زمان پیامبر ادّعا شده، اجماع منقول است و نمی توان بر آن تکیه کرد. برخی از دانشمندان مانند علامه مجلسی معتقدند ترتیب آیات توقیفی نیست؛ بلکه سلیقه و نظر صحابه، آن ها را به این نظم درآورده است.علامه مجلسی رحمة الله علیه درباره «تالیف القرآن و انه علی غیر ما انزل الله عزوجل» ضمن استشهاد به تقدیم و تاخیر آیات می گوید: صحابه طبق آرا و سلیقه خود آیات قرآن را به صورت موجود به نظم درآورده اند.
نکته
جمع آوری و ضبط آیات در هر سوره به ترتیب موجود غالبا بر حسب ترتیب نزول آن ها انجام گرفته است. البته آیاتی هم بوده اند که به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم میان سوره ای در جایی قرار می گرفت که قبلا کامل و ختم شده بود، و در واقع، برخلاف ترتیب نزول آیه جای می گرفت. این موارد در زمره مستثنیات عدول از ضبط آیات بر حسب ترتیب نزول آن ها بوده و به دستور خاص نیاز داشته است.
عناوین مرتبط
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال فرشتگان فال فرشتگان فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال میلادی فال میلادی