دانشنامه اسلامی
«إِنَّ الّذینَ جاءُوا بِالإِفکِ عُصبَةٌ مِنکُم لاتَحسَبوهُ شَرّاً لَکُم بَل هُو خَیرٌ لَکُم...»
عایشه (در روایت مفصلی) این آیه را در شأن خود می داند. او می گوید: این ماجرا هنگامی اتفاق افتاد که در بازگشت از غزوه بنی المصطلق، از لشکر عقب ماند و به وسیله یکی از صحابه به نام صفوان بن معطل به لشکر ملحق شد؛ آن گاه گروهی وی را متهم کردند و این آیه او را از این اتهام تطهیر کرد.
علامه طباطبایی طهارت و پاکی دامن همسران همه پیامبران را امری عقلی دانسته و پس از نقل روایت عایشه به نقد آن نشسته و از جهات گوناگون در درستی آن خدشه کرده است.
علی بن ابراهیم قمی می گوید: نزول آیه افک درباره عایشه، با روایات عامه موافق است؛ ولی روایات خاصه نزول این آیه را درباره ماریه قبطیه و رفع اتهام از او می داند.