دانشنامه اسلامی
نویسنده در مقدمه، سه کلمه: اله، رب عبادت را از مهم ترین تعالیم قرآن کریم می شمارد. وی شایسته می داند که مسلمان باهوش به معنای آن اطلاع یافته و پرده های ابهام را از معنای این کلمات کنار بزند؛ لذا در این رساله به مطالعه این کلمات در قرآن کریم، سنت نبوی و کلمات علمای ابرار اقدام می کند.
تنظیم مباحث کتاب در چهار فصل صورت گرفته است. شرح معنای کلمات مذکور به ترتیب در سه فصل اول انجام شده است. فصل چهارم با فصل سوم کتاب مرتبت بوده و در آن موضوع توسل و عدم تنافی آن با حصر استغاثه به خداوند متعال تبیین شده است.
در اولین فصل از رساله، معنای لغوی " اله " و موارد استعمال و مفهوم آن در قرآن کریم مورد کنکاش قرار گرفته و چنین نتیجه گیری کرده است که به معنای معبود نبوده، بلکه مراد از آن همان مراد از لفظ " الله " است و فرق آنها جزئی و کلی است.
در تبیین معنای " رب " همانند فصل قبل ابتدا معنای لغوی بررسی شده است. در این مقال به یک نقص در کتب لغت اشاره شده است: مفروض در کتب لغت ضبط موارد استعمال کلمه است، خواه مستعمل فیه همانی باشد که لفظ برای آن وضع شده است یا نه، و لذا معانی مجازی در کنار معانی لغوی - با این استدلال که همه مستعمل فیه است - آمده است. این نقص واضحی است که در کتب لغت و معاجم دیده می شود. وی سپس به ذکر پنج معنا از طرف " مودودی " با استشهاد به قرآن کریم مثال می زند که در حقیقت صور مختلفه برای یک معنای واحد اصیل است؛ یعنی کسی است که امور شیء مربّی از حیث اصلاح و تدبیر و تربیت به او تفویض شده است. در ادامه مباحث این فصل با استشهاد به آیات قرآن کریم، خالقیت را بر خلاف نظر وهابیت، از معانی رب نمی شمارد و برای روشن شدن این مطلب در هفت عنوان معانی مختلف توحید را شرح می دهد.