دانشنامه عمومی
کوشش ها برای نشان دادن برعکس این به طور سنتی تحت عنوان تئودیسه انجام شده است. در کنار فلسفه دین، مسئله شر همچنین درحوزه های الهیات و فلسفه اخلاق نیز حائز اهمیت است.
مسئله شر اغلب به دو شکل فرمول بندی می شود: مسئله منطقی شر و مسئله قرینه ای شر. شکل منطقی برهان سعی می کند تا عدم امکان منطقی وجود خدا و شر با هم را نشان دهد، درحالی که شکل قرینه ای سعی می کند تا نشان دهد که با توجه به شر موجود در جهان، غیرمحتمل است که خدایی قادر مطلق، دانای مطلق و تماماً خوب وجود داشته باشد. مسئله شر به اشکال غیربشری حیات نیز بسط داده شده است، تا شامل زجر حیوانات از شرور طبیعی و ستم بشری علیه آنان نیز بشود.
در همین حال، پاسخ ها به نسخه های گوناگون از مسئله شر، در سه شکل می آیند: ردیات، دفاعیات، و تئودیسه ها. گستره وسیعی از پاسخ ها علیه این براهین ارائه شده اند. همچنین در دیگر شاخه های فلسفه، همچون اخلاقیات سکولار، و اخلاقیات فرگشتی، مباحثات بسیاری در باب شر و مسائل پیوسته با آن وجود دارد. اما آن طور که معمولاً مفهوم شده است، «مسئله شر» در زمینه ای الهیاتی اقامه می شود.
مسئله شر به حدت به ادیان توحیدی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام، که به خدایی توحیدی که قادر مطلق، دانای مطلق، و خیرخواه مطلق است باور دارند، اعمال می شود؛ اما این سؤال که «چرا شر وجود دارد؟» همچنین در ادیانی غیرخداباورانه و چندخدایی نیز، همچون آیین بودایی، هندوئیسم، و آیین جین مورد مطالعه قرار گرفته است.