کلمات و اصطلاحات تخصصی رشته علوم تربیتی

کلمات و اصطلاحات تخصصی رشته علوم تربیتی

  • آموزش (Education): فرآیند انتقال دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها و رفتارها از یک نسل به نسل دیگر یا از معلم به دانش‌آموز. آموزش به عنوان یک فرآیند ساختاریافته می‌تواند در مدرسه، دانشگاه، یا محیط‌های غیررسمی نیز اتفاق بیافتد.
  • یادگیری (Learning): فرایند تغییرات دائمی در رفتار یا توانایی‌ها که به دلیل تجربه، مطالعه یا آموزش رخ می‌دهد. این فرایند می‌تواند در محیط‌های مختلف صورت گیرد.
  • روش تدریس (Teaching Method): شیوه‌ای است که معلم برای آموزش دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کند. این روش‌ها ممکن است شامل تدریس مستقیم، کار گروهی، حل مسئله و یا استفاده از فناوری باشد.
  • سیستم آموزشی (Educational System): ساختاری که شامل تمام نهادها، سیاست‌ها، روش‌ها، و فرایندهایی است که برای آموزش افراد در یک جامعه به کار می‌رود.
  • ارزیابی (Assessment): فرآیند جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور سنجش میزان پیشرفت یادگیری، مهارت‌ها و یا عملکرد دانش‌آموزان و تصمیم‌گیری برای بهبود آموزش.
  • پژوهش در آموزش (Educational Research): بررسی علمی فرآیندها و مسائل مرتبط با آموزش و یادگیری به منظور بهبود و توسعه روش‌ها و سیستم‌های آموزشی.
  • نظریه یادگیری (Learning Theory): مدل‌هایی که توضیح می‌دهند چگونه افراد یاد می‌گیرند و به دانش و مهارت‌های جدید دست پیدا می‌کنند. از جمله نظریه‌های معروف می‌توان به نظریه‌های رفتارگرایی، ساخت‌گرایی و شناخت‌گرایی اشاره کرد.
  • علوم تربیتی (Educational Sciences): مجموعه‌ای از رشته‌های علمی است که به مطالعه و تحلیل فرآیندهای آموزش، یادگیری، تربیت و توسعه فردی و اجتماعی می‌پردازد.
  • پداگوژی (Pedagogy): علم و هنر آموزش و پرورش، به‌ویژه در زمینه تدریس و روش‌های موثر آموزش. این واژه معمولاً به معنای مدیریت تدریس و فرآیند یاددهی و یادگیری به کار می‌رود.
  • آموزش مجازی (E-Learning): فرآیند آموزش از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که امکان یادگیری از راه دور را فراهم می‌آورد.
  • آموزش پیشرفته (Advanced Education): آموزش‌هایی که بعد از پایان دوره‌های ابتدایی و متوسطه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، مانند آموزش در مقاطع دانشگاهی یا دوره‌های حرفه‌ای.
  • آموزش غیررسمی (Informal Education): نوعی آموزش است که در محیط‌های غیررسمی و خارج از نظام آموزشی رسمی انجام می‌شود، مانند یادگیری در خانه، محیط کار یا به صورت خودآموز.
  • آموزش تطبیقی (Adaptive Learning): فرآیند یادگیری که به‌طور خاص به نیازهای فردی و پیشرفت هر دانش‌آموز تطبیق داده می‌شود. این نوع آموزش از فناوری برای تنظیم محتوا و روش‌ها بر اساس توانایی و سرعت یادگیری هر فرد استفاده می‌کند.
  • ارتقای حرفه‌ای (Professional Development): فرآیند مستمر یادگیری و به‌روزرسانی مهارت‌ها و دانش‌های شغلی برای بهبود عملکرد در نقش‌های حرفه‌ای و آموزشی.
  • تربیت معلم (Teacher Training): برنامه‌ها و دوره‌هایی که برای آماده‌سازی و ارتقاء مهارت‌های تدریس معلمان طراحی شده‌اند.
  • فلسفه آموزش (Philosophy of Education): شاخه‌ای از فلسفه است که به مطالعه مسائل مربوط به هدف‌ها، روش‌ها، و مفهوم آموزش و پرورش می‌پردازد.
  • مشاوره آموزشی (Educational Counseling): کمک به دانش‌آموزان، معلمان یا والدین برای حل مشکلات آموزشی و ایجاد راه‌حل‌های مؤثر در فرآیند یادگیری.
  • پژوهش عمل‌گرا (Action Research): نوعی از پژوهش که به‌ویژه در زمینه‌های آموزشی استفاده می‌شود و در آن پژوهشگر به‌طور فعال در فرآیند تغییر و بهبود شرایط آموزشی مشارکت می‌کند.
  • توانمندسازی (Empowerment): فرآیند افزایش قدرت فرد یا گروه‌ها برای کنترل بیشتر بر زندگی و تصمیم‌گیری‌هایشان، به ویژه در حوزه آموزش و پرورش.
  • پایداری در آموزش (Sustainability in Education): مفهوم ایجاد شرایطی در سیستم‌های آموزشی که بتوانند به‌طور مستمر و در بلندمدت پاسخگوی نیازهای یادگیری باشند، همچنین توانایی به‌روزرسانی و تطبیق با تغییرات در شرایط مختلف.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم