زانتیا

سیتروئن زانتیا یک خودروی خانوادگی است که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط شرکت سیتروئن در دو نوع بدنه پنج در لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شد. مدل‌های پنج در لیفت‌بک از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ در کارخانه سیتروئن واقع در شهر رن فرانسه ساخته شدند، در حالی که مدل‌های استیشن از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در خط تولید شرکت هولیز (Heuliez) در شهر سوریز فرانسه تولید می‌شدند و تا سال ۲۰۱۰ در ایران نیز به تولید ادامه دادند. سیتروئن زانتیا در ۱۰ فاز مختلف تولید شد. فاز اول این خودرو از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ در حال تولید بود و در سال ۱۹۹۸، فاز دوم با تغییراتی شامل فیس‌لیفت ظاهری و بهبود در سیستم‌های برقی، ایمنی، تجهیزات داخلی و همچنین موتور و گیربکس‌های قابل انتخاب به جای مدل‌های فاز اول معرفی شد. تولید این مدل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدل پنج در لیفت بک این خودرو، علاوه بر فرانسه، در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به‌طور محدود در چین توسط شرکت فنگشن-سیتروئن مونتاژ شد. پس از توقف تولید این مدل در ایران، شرکت سایپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ در خط تولید تهران به تولید و عرضه آن برای بازار داخلی پرداخت. در مدل‌های تولید شده در ایران، گزینه‌های انتخاب بسیار محدود بود؛ بدنه تنها به صورت پنج در لیفت بک و موتورها در سه نوع ۱٫۸، ۲٫۰ و ۳٫۰ لیتر بنزینی و همچنین گیربکس‌ها به صورت ۵ دنده دستی و برخی اتوماتیک ارائه می‌شدند. طراحی بدنه سیتروئن زانتیا توسط دانیل آبرامسون در شرکت برتونه ایتالیا انجام شد و طراحی داخلی نیز بر عهده همین شرکت بود. این خودرو در دو نوع بدنه پنج در لیفت بک و استیشن تولید گردید. موتورها و سیستم انتقال قدرت زانتیا شامل موتورهای مشترک گروه پی‌اس‌ای از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس طبیعی تا ۲٫۱ لیتری توربو دیزل بودند. در این مدل، انتقال نیرو به چرخ‌های جلو از طریق گیربکس‌های ۵ دنده دستی گروه پی‌اس‌ای و گیربکس‌های اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان انجام می‌شد.