عبدالله بن یوسف جوینی

عبدالله بن یوسف جوینی، فقیه و مفسر برجسته شافعی در قرون چهارم و پنجم هجری بود. وی ملقب به رکن‌الاسلام و مکنی به ابومحمد بود و تبارش به قبیله سنبس، شاخه‌ای از قبیله طی، می‌رسید. اگرچه تاریخ دقیق تولدش مشخص نیست، اما در جوین دیده به جهان گشود. جوینی فعالیت علمی خود را با فراگیری ادبیات نزد پدر و فقه نزد ابویعقوب ابیوردی آغاز کرد. سپس به نیشابور رفت و از محضر ابوطیب صعلوکی بهره برد. پس از آن، در مرو نزد فقیه مشهور شافعی، عبدالله بن احمد قفال مروزی، اصول مذهب شافعی را آموخت. وی در سال ۴۰۷ هجری به نیشابور بازگشت و به تدریس، افتا و برگزاری مناظرات علمی پرداخت. از جمله شاگردان نامدار او می‌توان به فرزندش امام‌الحرمین (عبدالملک بن عبدالله جوینی)، علی باخرزی، و محمدبن قاسم بن عبدوس اشاره کرد. جوینی همچنین از محدثین بسیاری در شهرهای مختلف همچون مکه، کوفه، بغداد و نیشابور حدیث شنید و خود نیز راویان متعددی از جمله فرزندش امام‌الحرمین داشت.

جوینی در عصر خود در علوم گوناگونی چون فقه، اصول، تفسیر، حدیث و ادبیات عرب سرآمد بود. او مدرسه‌ای در نیشابور برای تدریس فقه و سایر علوم تأسیس کرد که پس از وی، فرزندش امام‌الحرمین اداره آن را بر عهده گرفت. مورخان و شرح‌حال‌نگاران، جوینی را به زهد، پرهیزگاری، حسن خلق، بیان رسا، مهارت در تدریس و وقار ستوده‌اند و حکایاتی اغراق‌آمیز از فضایل او نقل کرده‌اند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جوینی، عبداللّه بن یوسف، فقیه و مفسر شافعی قرن چهارم و پنجم است.
لقب او رکن الاسلام و کنیه اش ابومحمد است و نسب وی، به گفته خودش، به قبیله سِنْبِسْ، شاخه ای از قبیله طَی، می رسد.
از تاریخ تولد او اطلاعی نیست.
وی در جوین به دنیا آمد.
فعالیت علمی
ادبیات را نزد پدرش و فقه را از ابویعقوب ابیوَردی (متوفی ح ۴۰۰) فرا گرفت، سپس در نیشابور اقامت گزید و از محضر ابوطیب صُعْلوکی بهره برد.
پس از آن، به مرو رفت و نزد فقیه مشهور شافعی، عبداللّه بن احمد قَفّالِ مَروَزی، مبانی و اصول مذهب شافعی را آموخت.
در ۴۰۷ به نیشابور بازگشت و به کار تدریس و افتا پرداخت و مجالس مناظره برپا داشت.
اشخاص بسیاری نزد جوینی تلمذ کردند، از جمله فرزندش امام الحرمین (جوینی، عبدالملک بن عبداللّه )، علی باخَرْزی، محمدبن قاسم بن عَبدوس، ابوسعید ناصحی نیشابوری و اسماعیل بن احمد طُرَیثیثی.
جوینی از محدّثان بسیاری در شهرهای گوناگون حدیث شنید، از جمله در مکه از ابن نظیف، در کوفه از ابومحمد جناح بن نذیر، در بغداد از ابوالحسین بن بِشران و در نیشابور از ابونُعَیم ازهری و قَفّال مروزی.
همچنین فرزندش امام الحرمین، علی بن احمد مَدینی و سهل بن ابراهیم مَسجدی (سجزی ) از او حدیث نقل کرده اند.
علمیت
جوینی در عصر خود در علوم گوناگون سرآمد بود، از جمله در فقه، اصول، تفسیر، حدیث و ادبیات عرب.
وی برای تدریس فقه و علوم دیگر، مدرسه ای در نیشابور افتتاح کرد که پس از او فرزندش امام الحرمین اداره آن را برعهده گرفت.
شرح حال نگاران، جوینی را به زهد و پرهیزگاری ستوده و سخنان مبالغه آمیزی نقل کرده اند.
همچنین گفته اند که وی از حُسن خلق و بیان رسا و مهارت در تدریس و وقار و هیبت برخوردار بود.
ابن خلّکان نیز گزارش مبالغه آمیزی از مراسم کفن کردن او ارائه کرده است.
وفات
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ابجد فال ابجد فال تماس فال تماس فال کارت فال کارت فال نوستراداموس فال نوستراداموس