اصحاب الاجماع

کتاب اصحاب اجماع از جمله آثار ارزشمند و تألیفات رجالیِ آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی به شمار می‌رود. این اثر، فهرستی جامع و منظم را ارائه می‌دهد که مشتمل بر ترتیب اسانید و همچنین ترتیبِ اساسِ راوی و مَروی‌عنهِ هر یک از اصحاب اجماع، به‌صورت مستقل و تفکیک‌شده است. مؤلف در مرحلهٔ نخست، اسناد مربوط به اصحاب اجماع را در قالب ۲۱ نفر و در سه طبقهٔ مجزا، فهرست‌بندی و دسته‌بندی نموده است. لازم به ذکر است که اصحاب اجماع در اصل، شامل سه گروهِ شش‌نفره و در مجموع هیجده نفر هستند؛ اما دربارهٔ جایگاه حسن بن محبوب از طبقهٔ سوم، میان صاحب‌نظران اختلاف‌نظر وجود دارد. این کتاب با رویکردی تحلیلی و روشمند، به بررسی و تنظیم روابط سندی و طبقات رجالی این چهره‌های سرنوشت‌ساز در علم حدیث می‌پردازد و منبعی مهم برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزهٔ علم رجال محسوب می‌شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اصحاب الاجماع (شبیری). اصحاب الاجماع از آثار و تألیفات رجالی آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی می باشد.
این فهرست، مشتمل بر ترتیب اسناد و ترتیب اساس راوی و مروی عنه هر یک از اصحاب اجماع به طور مستقل است. در مرحله اول، مؤلف اسناد اصحاب اجماع را در ۲۱ نفر و در سه طبقه فهرست و دسته بندی نموده است.البته اصحاب اجماع، در اصل، شامل سه دسته شش نفره و در مجموع، هیجده نفرند؛ اما در مورد حسن بن محبوب از طبقه سوم، اختلاف است. عده ای به جای وی، حسن بن علی بن فضال و فضالة بن ایوب را از اصحاب اجماع می دانند و عده ای به جای حسن بن علی بن فضال، عثمان بن عیسی را از اصحاب اجماع می دانند. در همین مورد، در اختیار معرفة الرجال آمده است: «... و قال بعضهم مکان الحسن بن محبوب: الحسن بن علی بن فضال و فضالة بن ایوب، و قال بعضهم مکان ابن فضال: عثمان بن عیسی». به همین دلیل، مؤلف اسناد روایات موارد اختلافی را هم مرتب کرده و ارائه نموده است.همچنین در طبقه اول اصحاب اجماع، از ابو بصیر اسدی نام برده شده و عده ای وی را ابو بصیر لیث مرادی دانسته اند. مؤلف، در ذیل عنوان «ابو بصیر» در مرحله اول، اسناد ابو بصیر اسدی و پس از آن اسناد ابو بصیر لیث مرادی را فهرست نموده است. بر همین اساس، عده ای از اصحاب اجماع را به همراه موارد اختلافی ۲۲ نفر دانسته اند.
فهرست اصحاب اجماع
فهرست اسامی اصحاب اجماع و طبقه آنها عبارت اند از:طبقه اول: زرارة بن اعین، معروف به خربوذ، برید بن معاویة عجلی، ابو بصیر، فضیل بن یسار و محمد بن مسلم؛طبقه دوم: جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی، حماد بن عثمان و ابان بن عثمان؛طبقه سوم: ابن ابی عمیر، عبدالله بن مغیره، احمد بن محمد ابی نصر، یونس بن عبدالرحمان، صفوان بن یحیی، حسن بن محبوب، حسن بن علی بن فضال، فضالة بن ایوب و عثمان بن عیسی.
ویژگی کتاب
مؤلف، در مورد هر یک از اصحاب اجماع، در مرحله اول اسناد و طرق وی را بر اساس ترتیب الفبایی اسامی راویان و مروی عنه وی تنظیم نموده است. در این زمینه، عنوان های متعدد در مورد هر راوی یا مروی عنه (شامل نام، نام با لقب، نام با کنیه و...) به همان صورت که در اسناد بوده است، در یک جا دسته بندی شده اند و به دنبال بیان هر طبقه، نام مصدر مورد مراجعه به همراه شماره جلد و صفحه آن، مشخص شده است.مؤلف به منظور دستیابی به جمیع اسناد هر یک از اصحاب اجماع، به بسیاری از کتاب های تفسیری روایی، حدیثی و رجالی شیعه (که بعضی از آنها چاپ شده و بعضی خطی اند) مراجعه نموده است.در پایان، تفصیل اسناد هر راوی، فهرست اسامی مروی عنه او به همراه اسامی راویان موجود در آن طریق، فهرست شده اند. پس از آن، فهرست اسامی راویان وی ارائه شده اند.شایان توجه است که به دنبال بیان نام بسیاری از مروی عنه ها و راویان هر راوی، عناوین متحد با هر راوی و مروی عنه که در اسناد و طرق مختلف وارد شده اند، با علامت مساوی (=) مشخص شده اند که به شکل طبیعی توحید مختلفات و تمییز مشترکات را در بردارند.نسخه دستنویس و عکس های آن، موجود است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال زندگی فال زندگی فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال کارت فال کارت فال حافظ فال حافظ