[ویکی فقه] نهی از عبادات به تعلق نهی به عبادت به دلیل ویژگی خاص آن اطلاق می شود و در علم اصول فقه کاربرد دارد. نهی از عبادات، مقابل نهی از معاملات بوده و در جایی است که عبادتی به دلیل مبغوض بودنش مورد نهی قرار می گیرد، مانند:نهی از خواندن نماز در مکان غصبی، یا نهی از نماز زن حائض (دعی الصلاة ایام اقرائک). تعریف عبادت مراد از عبادت، هر چیزی است که قصد قربت در سقوط آن دخالت دارد(عبادت به معنای اخص) که در مقابل توصلیات می باشد که قصد قربت در سقوط امر آن دخالت ندارد. نهی متعلق عبادت نهیی که به عبادت تعلق می گیرد، یا مولوی است و یا ارشادی، و در صورت اول، یا تحریمی است و یا تنزیهی. هر یک از این نهی ها یا به نفس عبادت یا به جزء عبادت یا به وصف عبادت و یا به شرط آن تعلق می گیرد. در مبحث « دلالت نهی بر فساد عبادت» درباره هر یک از این موارد بحث شده است. نکته ...
جمله سازی با نهی از عبادات
💡 اگر انسان به موقع به تربيت اصولى نفس نپردازد و ضعفهاى موجود در شخصيت خودرا به موقع شناسايى نكرده و به برطرف كردن آنها نپردازد، ممكن است در مراحلى، بهجهت پاره اى طاعات و عبادات يا فداكارى در راه دين، خويشتن را در پيشگاه الهى صاحبمقام و منزلتى بداند و اين همان آغاز چيزى است كه نام آن را ((عاقبت بشرى )) گذاردهاند.
💡 و چون در اين معانى تاءمل و تعمق نمايى چگونه مى توان تصور كرد كه از اين مجالس ومشاهد - با وجود اين حالات و عبادات و فراهم بودن صفات - دست خالى و نااميد بيرون مىآيى؛ و هر چند موانعى بر سر راه تاءثيرات وجود داشته باشد، اما اندكى از پائينترين مراتب يكى از تاءثيرات، براى تو كافى است.
💡 فرمود: مسائل و احكام اعتقادى و عملى دين را فرا گيريد چون كه شناخت احكام و معرفت نسبتبه دستورات خداوند كليد بينائى و بينش و انديشه مى باشد و موجب تماميّتكمال عبادات و اعمال خواهد بود، و راه به سوى مقامات ومنازل بلند مرتبه در دنيا و آخرت است.
💡 چرا در ميان تمام دستورات دينى در اين آيه تنها به نماز اشاره شده است ؟ همانطور كهمى دانيم چون نماز مظهر پيوند با خدا و ارتباط با او است و به هميندليل از همه عبادات برتر و بالاتر است و به عقيده بعضى هنگامنزول آيات قرآن تنها فريضه مهم همين نماز بوده است (168)
💡 فرمود: هر كس جايگاه عبادات خود را در مسجد قرار دهد يكى از هشت فايده شاملش مىگردد: برهان ونشانه اى براى معرفت -، دوست و برادرى سودمند، دانش واطلاعاتى جامع، رحمت و محبّت عمومى، سخن و مطلبى كه او را هدايتگر باشد، توفيق إ جبارى در تركگناه به جهت شرم از مردم و يا به جهت ترس از عقاب.
💡 و ليس الذِّئبُ ياكل لَحمَ ذِئب و يَاءكلُ بَعضُنا بَعضا عَيانا سؤ ال: چرا به خاطر يك لحظه غيبت كردن، عبادات چند ساله انسان محو مى شود؟ آيا اين نوع كيفر عادلانه است ؟