ملازمه ظاهری

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ظاهری بودن ملازمه میان حکم عقل به حسن و قبح چیزی با تعلق امر یا نهی شرعی به آن را ملازمه ظاهری گویند.
ملازمه ظاهری، مقابل ملازمه واقعی می باشد. اصولیون ملازمه بین حکم عقل مستقل و حکم شرع را ملازمه واقعی می دانند، اما برخی از اخباری ها این ملازمه را ظاهری می شمارند، و بعضی از اصولیون شیعه از جمله مرحوم «صاحب فصول» از آنان تبعیت کرده و ادعا نموده اند که هر چند عقل به طور مستقل درک کننده مصالح و مفاسد و جهات حسن و قبح است، اما از آن جایی که عقل احاطه کامل به واقع ندارد ممکن است چیزهایی در نظر شارع مانع و مزاحم حکم وی باشد ولی از دید عقل پنهان بماند، پس این ملازمه بین حکم عقل و شرع، ظاهری است و تا وقتی که مانعی بر خلاف آن پیدا نشود صحیح خواهد بود.
ملازمه ظاهری در نظر نائینی
در کتاب «فوائد الاصول» چنین آمده است:«فی الملازمة بین حکم العقل و حکم الشرع بمعنی انه فی المورد الذی استقل العقل بحسن شیء او قبحه فعلی طبقه یحکم الشرع بوجوبه او حرمته و هوالمراد من قولهم «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» وقد انکر الملازمة بعض الاخباریین و تبعهم بعض الاصولیین کصاحب الفصول حیث انکر الملازمة الواقعیة بین حکم العقل و حکم الشرع و التزم بالملازمة الظاهریة بدعوی ان العقل و ان کان مدرکا للمصالح والمفاسد والجهات المحسنة والمقبحة الا انه من الممکن ان تکون لتلک الجهات موانع و مزاحمات فی الواقع وفی نظر الشارع و لم یصل العقل الی تلک الموانع والمزاحمات اذ لیس من شان العقل الاحاطة بالواقعیات علی ماهی علیها».

جمله سازی با ملازمه ظاهری

در جمهورى اسلامى، حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسلهاى بعد بايد در آن حياتاجتماعى رو به رشدى داشته باشند، وظيفه عمومى تلقى مى گردد. از اين رو فعاليتهاى اقتصادى و غير آن كه با آلودگى محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن ملازمه پيدا كند، ممنوع است.
چون بودن شخص در روى زمين ملازم است با ديدن و اطلاع يافتن و همچنين ميان بودن درروى زمين و ظفر يافتن و نيز ميان آن و غلبه يافتن ملازمه عادى هست، و لذاست كه گفتهشده (ظهر عليه ) در معناى (اطلاع يافتن بر آن ) و (مكان او را شناخت ) و بر اوظفر يافت (و بر او غلبه كرد) استعمال مى شود،
و معنايش سؤ ال از جنس قريب و فصل قريب است، پس حتما وضع شده براى سؤال از كيفيت، در حالى كه هيچ ملازمه ميان اين دو نيست، تاكسى بتواند در سؤال از مستحقين انفاق بپرسد: (ما ذاانفق چه انفاق كنم ) و منظورش اين باشد كه به چه كسىانفاق كنم، و در جوابش گفته شود: به والدين و اقربا، چون اينگونه سؤال كردن از روشن ترين موارد غلط حرف زدن است.
و چون چنين بود، دنبالش فرمود:( كسانى كه از تو اجازه مى گيرند كسانى هستند كهبه خدا و رسولش ايمان دارند) و اين در حقيقت به منزله عكس صدر آيه است، تا دلالتكند بر ملازمه و اينكه ايمان از كسب اجازه جدا نمى شود.
و اوصيه ايده الله تعالى: (بمااوصى به السلف الصالح من ملازمه التقوى والتجنبعن الهوى والتمسك بعروه الاحتياط وان لاينسانى من صالح دعواته كمالا انساه ). انشاءاللهتعالى.
اما نعمت دهنده: ملازمه اى نيست بين اينكه پيامبر خدا به هركس نعمت داده باشد، اميرالمؤ منينهم نعمت دهنده او باشد. مگر اينكه مقصود از نعمت، نعمت دين و هدايت و ارشاد عزت دنيا ونجات آخرت باشد، كه در اين صورت از معناى مورد نظر ما (امامت ) چندان دور نيست.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
اصرار یعنی چه؟
اصرار یعنی چه؟
داشاق یعنی چه؟
داشاق یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز