اختفای بهشت

بنا بر آموزه‌های قرآن کریم، جنّت یا بهشت، باغ‌های سرسبز و جاودانی است که خداوند رحمان، به عنوان پاداشی والا به بندگان باایمان و شایستهٔ خود وعده فرموده است. این وعدهٔ الهی، در آیات متعددی از قرآن مجید با توصیفاتی بدیع و شکوهمند، تصویر شده و جایگاهی ابدی برای کسانی معرفی گشته که در مسیر تقوا و طاعت گام نهاده‌اند. هرچند که این نعمت‌های بزرگ در دنیای مادی بر چشم‌های ظاهربین پوشیده است، اما مؤمنان با چشم دل و به یقین کامل، به آن می‌نگرند و تحقق آن را باور دارند.

وعدهٔ خداوند متعال، که بر علم و قدرت بی‌پایان او استوار است، قطعی و تخلف‌ناپذیر می‌باشد. این وعده، مانند دیگر سخنان پروردگار، حق است و بدون هیچ شک و ریبی در موعد مقرر خود، تحقق خواهد یافت. قرآن کریم با صراحت می‌فرماید که خداوند هرگز خلف وعده نمی‌کند و وعده‌های او همگی راست و ثابت‌شده هستند. بنابراین، بهشتِ موعود، واقعیتی است حتمی که فراسوی محدودیت‌های دنیوی ما وجود دارد و روزی در سرای دیگر، در تمامی شکوه و کمالش، بر مؤمنان آشکار خواهد شد.

در نهایت، ایمان به غیب و باور به وعده‌های الهی، از ارکان اساسی اعتقاد دینی به شمار می‌رود. امید به رحمت واسعهٔ خداوند و شوق رسیدن به آن باغ‌های پرنشاط و جاویدان، نیروی محرکهٔ مؤمنان در پیمودن راه صبر و تقوا است. این باور است که به زندگی دنیوی آنان معنا می‌بخشد و آنان را در برابر دشواری‌ها و آزمایش‌های گوناگون، استوار و پایدار نگاه می‌دارد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اختفای بهشت (قرآن). باغهائی است جاودانی که خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است، هر چند آن را ندیده اند، وعده خدا حتما تحقق یافتنی است.
پنهان داشته شدن بهشت از دیده مردم از سوی خداوند چنین توصیف شده است: «جنت عدن التی وعد الرحمـن عباده بالغیب انه کان وعده ماتیا» باغهائی است جاودانی که خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است، هر چند آن را ندیده اند، وعده خدا حتما تحقق یافتنی است. («بالغیب» حال برای «جنات عدن» است )
← معنای عدن
۱. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۶، ص۴۳۳.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۷۲، برگرفته از مقاله «اختفای بهشت».
...