💡 و اين سخنى است فاسد، براى اينكه حقيقت تمامى عبادتهاى بدنى نشان دادن حالت قلبى، و صورت بخشيدن توجه درونى، و اظهار حقايق متعالى از ماده است در قالب تجسم، كهاين وضع در نماز و روزه و حج و عبادات ديگر با اجزاء و شرايط آنها به خوبى روشناست و اگر اين معنا نبود اصلا عبادت بدنى تحقق نمى يافت.
💡 اينك كه فرصت حضور در محضر عارف فرزانه، حاج ميرزا جواد آقا ملكى برايمان ميسرنيست، سيره آسمانى و راه و روش زندگانى و عبادات آن والا مقام را از زبان شاگردانشجويا مى شويم:
💡 و اگر خداوند - جلّ جلاله - چنانكه از فضل او اميد دارم، اين كتابها راكامل گرداند، آرزو دارم هر كدام از آنها به گونه اى باشد كه هيچ كس بر من - بنابرآنچه كه اطّلاع دارم - به چنين تاءليفى پيشى نگرفته باشد، و نيز آنها مورد نيازكسانى باشد كه خواهان قبولى عبادات بوده، و جوياىِ آمادگى براى معاد پيش از مرگمى باشند.
💡 در روايت ديگر وارد شده است، كه چون از خواب برخيزد بگويد اَلْحَمْدُلِلّهِالَّذى رَدَّ عَلىَّ رُوحى لاَِحْمَدَهُ وَاَعْبُدَهُ و دعاى نظر كردن در عقيق در آداب انگشتربدست كردن گذشت، و ساير دعاهاى اين باب، چون از مقدمات نماز شب است، انشاءِ اللّهدر كتاب عبادات بيان خواهد شد با ساير دعاهاى وقت خواب، و اين رساله گنجايش زيادهاز اين نداشت.
💡 غير از شرط صحّت و شرايط قبول، شرايطى هم براىكمال عبادت است. يعنى اگر اين شرايط باشد،عمل عبادى ارزشى فوق العاده و كمالى بالاتر خواهد داشت. عبادات واعمالى كه شرايطزير را داشته باشد، برتر وكامل تر است: