محک النظر

این کتاب از آثار ارزشمندِ عربیِ ابوحامد محمد بن احمد غزالی طوسی، معروف به امام محمد غزالی (متوفای ۵۰۵ قمری)، در حوزۀ علم منطق است که به‌همت رفیق العجم تحقیق و همراه با حواشی منتشر شده است. این اثر مشتمل بر یک مقدمۀ مفصل از محقق، مقدمۀ مؤلف و متن اصلی کتاب است که در قالب فنون، اقسام و فصول تدوین یافته است. محقق در مقدمۀ خود، پنج بخش اصلی را پوشش داده است: ابتدا محیط فرهنگی، فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عصر غزالی را در سه بخش جداگانه بررسی کرده، سپس به زندگی و شخصیت نویسنده پرداخته و در نهایت، کتاب و موضوعات آن را به تفصیل تحلیل نموده است. همچنین در این مقدمه، ترتیب زمانی آثار غزالی ذکر شده و «محک النظر» پس از «مقاصد الفلاسفة» و «معیار العلم» به عنوان سومین اثر منطقیِ او معرفی شده است.

«معیار العلم» به عنوان مهم‌ترین و مبسوط‌ترین اثر منطقی غزالی، کتابی آموزشی، جامع و روان و سرشار از نوآوری‌ها و ابتکارات است. غزالی در این کتاب کوشیده است علاوه بر مثال‌های متداول منطقی، مسائل فقهی را نیز به عنوان شاهد مثال مطرح کند که همین امر به اثر او امتیازی ویژه در میان دیگر کتب منطقی بخشیده است. تألیف این کتاب به تصریح خود غزالی، پس از تهافت الفلاسفة و پیش از میزان العمل انجام شده و هم‌زمان، او «محک النظر» را به عنوان متنی مختصرتر در منطق نگاشته است. غزالی در میزان العمل بارها به معیار العلم اشاره می‌کند و در محک النظر نیز که پیش از معیار العلم به پایان رسیده، مکرراً به کتاب در دست تألیف خود ارجاع داده است. در پایان محک النظر خطاب به خواننده می‌گوید: تفصیل این مطالب را در معیار العلم آورده‌ام، اما نسخۀ آن را هنوز در اختیار کسی نگذاشته‌ام؛ زیرا نیاز به اصلاح و تهذيب دارد».

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] محک النظر، از جمله آثار عربی ابوحامد محمد بن احمد غزالی طوسی معروف به امام محمد غزالی (متوفی 505ق) در موضوع علم منطق است. این کتاب با تحقیق و حواشی رفیق العجم منتشر شده است.
کتاب مشتمل بر یک مقدمه مفصل از محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است که در ضمن فنون، اقسام و فصول ارائه شده است.
محقق اثر مقدمه اش را در پنج عنوان مطرح کرده است. ابتدا محیط فرهنگی و فکری، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را در سه بخش بررسی کرده است. در ادامه، از زندگی نویسنده و شخصیت او سخن گفته و در آخرین بخش از مقدمه، کتاب و موضوعات آن را مورد مداقه قرار داده است. وی در مقدمه، ترتیب زمانی آثار غزالی را متذکر شده و جایگاه محک النظر را پس از مقاصد الفلاسفة و معیار العلم، سومین اثر دانسته است. لازم به توضیح است که «معیار العـلم» مهم ترین و مبسوط ترین اثر منطقی غـزّالی است کـه از شـاهکارهای کتب منطقی و کتابی آمـوزشی و جـامع و ساده و روان و پر از ابتکار و نوآوری است. غزّالی در این کتاب سعی داشته است که علاوه بر مثال های مـتداول مـنطقی، مسائل فقهی را به عنوان مـثال شـاهد آورد و ازایـن رو کتاب او در بین دیـگر کـتب منطقی امتیازی خاصّ دارد. این کـتاب بـه تصریح غزالی پس از کتاب تهافت و قبل از میزان العمل تألیف یافته است و به موازات آن «محک النّظر» را مختصرتر در منطق نوشته است. در میزان العمل مکرر از معیار العلم نام مـی برد و در مـحک النّظر که پیش از معیار العلم به پایان رسیده مکرر به معیار العلم که در دست تألیف دارد، اشاره می کند و خصوصاً در آخر محک النّظر به خـواننده چـنین خطاب می کند: «من تفصیل این مـطالب را در مـعیار العلم آورده ام، اما نسخه معیار العلم را هنوز به کسی ننموده ام و به دست کسی نداده ام؛ زیراکه هنوز احتیاج به اصلاح و تهذیب دارد. برخی مطالب را باید بدان بیفزایم و برخی دیگر را از آن بـپیرایم. اما مـوانع مرا از آن باز داشته اسـت...». در حقیقت غزالی در کتاب معیار العلم، منطق را از مباحث فلسفی جدا و آن را تبدیل به یک علم معیار ممزوج با برخی ویژگی ها و اصطلاحات فقهی و کلامی نمود. پس از آن کار اختلاط را با کتاب «محک النظر» ادامه داد و به منطق جامه اسلامی کاملی پوشانید؛ به گونه ای که کار پیوند زدن کامل گردید. محقق کتاب، سیر تحول و تغییر اصطلاحات منطقی در سه کتاب مقاصد الفلاسفة، معیار العلم و محک النظر را در ضمن جدولی ارائه کرده است.
مصحح اثر مبنای کار خود را نسخه تصحیح شده محمد بدرالدین نعسانی و مصطفی قبانی دمشقی قرار داده است. وی در پاورقی های اندک کتاب، آدرس آیات و صحیح مفردات پاورقی را ذکر کرده است. فهارس مصطلحات و محتویات در انتهای کتاب ذکر شده است.

جمله سازی با محک النظر

الف قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: النظر الى الكعبة عبادة. بحار /74 / 73