دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:قاعده
رجوع شود به:قاعده
[ویکی نور] لا ضرر و لا ضرار (صدر محمد باقر). قاعده لا ضرر و لا ضرار(للشهید الصدر)، اثر سید کمال حیدری، به بحث و بررسی قاعده «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام»، از دیدگاه آیت الله شهید محمد باقر صدر پرداخته است.
کتاب، به زبان عربی و در سال 1420ق، نوشته شده است.
علاقه نویسنده به طرح نظریات شهید صدر، انگیزه تألیف کتاب بوده است.
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز و مباحث، در هشت فصل ارائه شده است.
نویسنده، مطالب را با بحث از سند و متن روایات مربوط به قاعده لا ضرر آغاز کرده و پس از تشریح مفردات حدیث، مفاد هیئت ترکیبیه جمله لا ضرر و اشکالات فقه الحدیث وارد بر آن را بررسی کرده و در ادامه، در مورد مشکلاتی که در تطبیق فقهی این قاعده ذکر شده، بحث کرده است.
💡 عده اى از معتزله و ضرار بن عمر(146) كه خود را وابسته به اسلام مى دانند منكرسئوال قبراند! دليل آنها اين است. مى گويند: اگر ميت را كه مى خواهند دفع كنند دهان اورا پر از گچ يا آرد نمايند و او را داخل قبر سپارند و روز ديگر نبش قبر كنند مى بينندكه گچ ها نريخته است.
💡 هر چند در جمله بالا نفرموده: متعينا بايد در مسجد قبا نماز بخوانى، بلكه فرموده:(آنجا بخوانى سزاوارتر است ) ليكن همينكه نهى كرد از اينكه در مسجد ضرار نمازبخواند قهرا نماز در مسجد قبا را متعين كرده است.
💡 7- هر مسجدى كه عامل تفرقه ميان مسلمانان باشد، مسجد ضرار است. (اتّخذوا مسجداً...تفريقاً بين المؤ منين )
💡 آن مسجد ضرار است و بايد تخريب شود؛ همان گونه كه پيامبر (ص ) مسجد ضرار را درمدينه ويران كرد و به عمّار ياسر دستور داد آن را آتش بزند و مكانش را زباله دانقرار دادند. (823)
💡 در آن هنگام اميرالمؤ منين على عليه السلام به مالك اشتر فرمود: اگر مى توانى اصبحبن ضرار كه شبگرد لشكر معاويه است، زنده دستگير كن و به نزد من بياور، اشترنخعى هم شبانه در كمين او نشسته دستگيرش كرد و بلافاصله وى را به خدمت اميرالمومنينعليه السلام آورد، اصبح بن ضرار شاعرى بليغ و فصيح بود، شعرى براى مالكاشتر سروده بود كه مالك را خوش آمده بود.
💡 اين بود درس بزرگى كه داستان مسجد ضرار به همه مسلمانان براى همه اعصار وقرون داد.