فرجام استبداد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فرجام دنیوی مستبدان شکست و زوال است.
پایان کار آنان در آخرت، عذاب جهنم است: «...و خابَ کُلُّ جَبّار عَنید مِن ورائِهِ جَهَنَّمُ ویُسقی مِن ماء صَدید یَتَجَرَّعُهُ ولا یَکادُ یُسیغُهُ ویَأتیهِ المَوتُ مِن کُلِّ مَکان و ما هُوَ بِمَیِّت ومِن ورائِهِ عَذابٌ غَلیظ».
نمونه روایی
چنان که روایات نیز بر عذاب امیران مستبدّ دلالت می کند. طبق روایتی از پیامبر امیر مسلّط نخستین کسی است که به عذاب دوزخ گرفتار خواهد شد.
← استبداد سیاسی
التبیان فی تفسیر القرآن؛ جامع البیان عن تاویل آی القرآن؛ حق الحریة فی العالم؛ درآمدی بر دائرة المعارف علوم اجتماعی؛ طبیعت استبداد؛ فرهنگ علوم سیاسی؛ کتاب الجهاد؛ کنزالعمال فی سنن الاقوال والافعال؛ لسان العرب؛ لغت نامه؛ مجمع البحرین؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن؛ معالم المدرستین؛ موسوعة السیاسه؛ المیزان فی تفسیرالقرآن؛ نهج البلاغه.

جمله سازی با فرجام استبداد

ولى با تو كه دشمن هستم به لحاظ خونريزى، و اختلافى است كه در ميان مسلمانانپديد آورده اى، و استبداد راءى و هوى پرستى است كه از تو سر مى زند.
سال ۱۹۲۵ به‌طور موقت قدرت را به دست گرفت و دوباره بین سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۳۱ تحت عنوان یک استبداد غیررسمی برسر کارآمد، اما واقعاً از لحاظ خشونت یا فساد همچون یک استبداد نظامی نبود که اغلب گریبانگیر باقی کشورهای
ولى اين موضوع شامل شاعران دربارى و زورپرستان و زرجويان است و نه شاعرانىكه با بيان فكر و عقيده خويش به تبليغ ارزشهاى الهى و حمايت از عدالت اجتماعى وانتقاد از استبداد و جباريت حاكمان و خلفا مى پرداخته اند.
در اين ميان جاى اين پرسش هست كه يزيد با آن همه استبداد و خونخواهى چگونه اجازه مىدهد كه زبان گويا و انديشه آگاهى چون على بن الحسين - عليه السلام - در برابر اوبايستد و عليه او افشا گرى كند و برنامه هاى او را در هم ريزد!
O امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مى كنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمى كنند و تاءكيد و هشدارشان بيشتر مى شود. امّا دعوت كننده هاى سودجو، در ابتدا با قيافه اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى ريزى مى نمايند.
شان آکسمیکر از پارالاکس ویو دربارهٔ این فیلم نوشت: «از یک طرف، کیارستمی جامعه ای را به تصویر می‌کشد که ریشه در مطالبات استبدادی دارد و از طرف دیگر، او به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان کودکان را در جامعه تجارت و مسئولیت نمایش داد.»