عوالم چهارگانه

در جهان‌بینی فلسفی، عرفانی و حکمی، هستی دارای ساختاری سلسله‌مراتبی و مبتنی بر چهار عالَم اصلی است: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت. این عوالم، مراتب گوناگون ظهور و تجلی حق تعالی را نمایان می‌سازند و هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. عالم ناسوت، پایین‌ترین مرتبه از این سلسله‌مراتب، همان جهان مادی و طبیعت است که با ویژگی‌هایی همچون مکان، زمان، حرکت و تغییر شناخته می‌شود. این عالم، قلمرو محسوسات و پدیده‌های فیزیکی است که موجودات در آن دارای ابعاد، شکل و کمیت هستند. در مرتبه پس از آن، عالم ملکوت یا عالم مثال قرار دارد که به برزخ یا خیال منفصل نیز شهرت دارد. این عالم، واسطه‌ای میان جهان مادی (ناسوت) و جهان مجردات (جبروت) است و در آن، حقایق مجرد و لطیف، به‌صورت صورتها و اشکال مثالی و بدون ماده ظاهر می‌شوند. به باور حکما، از جمله صدرالدین قونوی، آفرینش این عالم به دلیل عدم سنخیت مستقیم بین ارواح مجرد و اجسام مادی بود تا از این طریق، فیض الهی بتواند از طریق ارواح به عالم اجسام برسد و ارتباط این دو قلمرو ممکن گردد.

عالَم جبروت، مرتبه‌ای فراتر از ملکوت است که از آن به‌عنوان عالم ارواح مجرد و لوح محفوظ تعبیر می‌شود. موجودات این عالم، کاملاً از ماده و عوارض آن منزه‌اند. این موجودات مجرد به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، ملائکه مهیمه هستند که به‌کلی محو جمال الهی‌اند و هیچ تعلقی به تدبیر عالم مادی ندارند. دسته دوم، ارواحی هستند که با وجود تجردشان، مسئولیت تدبیر و تصرف در عالم اجسام را بر عهده دارند. در متون دینی، به ویژه در آیات قرآن کریم همچون آیه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»، به این مرتبه و موجودات آن اشاره‌های متعددی شده است. در نهایت، والاترین مرتبه وجود، عالم لاهوت است که قلمرو ذات اقدس الهی محسوب می‌شود. این عالم، غیبِ مطلق و سرچشمه همه عوالم پایین‌تر است و خداوند در این مقام، با نام الله شناخته می‌شود که محور اصلی تمام ادیان الهی و متون مقدس، از جمله قرآن کریم، است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] فلاسفه، حکما و عرفا معتقدند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهار گانه ای دارد که عبارتند از: عالم ناسوت، عالم ملکوت، عالم جبروت و عالم لاهوت
ناسوت بمعنای طبیعت، عالم مادی. و عالم ناسوت، یعنی عالم ماده و حرکت وزمان و مکان، و به عبارت دیگر عالم طبیعت و محسوسات یا عالم دنیا.
عالم ملکوت همان عالم مثال است که مرتبة ظهور حقایق مجرد و لطیف با آثار و عوارض مادی نظیر شکل و مقدار است. از این مرتبه به «خیال منفصل» و در لسان شرع به «برزخ» تعبیر شده است. این عالم واسطهٔ عالم ارواح و عالم ماده و اجسام است، قونوی در بیان علت ایجاد و ظهور عالم مثال می گوید: «عالم ارواح تقدم وجودی و رتبی بر عالم اجسام دارد و واسطة رسیدن فیض حق بر اجسام است؛ اما از آنجا که میان ارواح و اجسام، به جهت ترکیب و بساطت آنها، مباینت ذاتی برقرار است و سنخیتی با یکدیگر ندارند، خداوند عالم مثال را خلق نمود که بزرخ و جامع و حدّ فاصل میان عالم ارواح و اجسام است تا موجب ارتباط دو عالم شده، فیض حق و امداد و تدبیر او از طریق ارواح به عالم اجسام برسد»
این مرتبه که از آن به حضرت لوح المحفوظی و عالم ارواح مجرده تعبیر شده است همان مرتبه مفارقات تام در اصطلاح حکمت اسلامی است. موجودات این مرتبه بر دو قسم اند:
اینان موجوداتی هستند که تدبیر و تصرفی در عالم اجسام ندارند و غرق در جمال و جلال الاهی اند؛ به ایشان «ملائکة مهیّمه» نیز گفته می شود. تهیّم به معنای شدت هَیَمان است. ملائکة مهیّمه موجوداتی هستند که محبت و عشق به خدای سبحان سراسر وجودشان را در برگرفته و برای قبول فیض از حق تعالی نیازی به واسطه ندارند. آنان محو و شیفتة جمال الاهی اند و لذا کسی را جز خدای تعالی نمی شناسند و حتی به خودشان نیز توجهی ندارند. عارفان به برکت شهودات خود در مورد آنها سخن گفته اند و به تبیین و توصیف هویت آنها پرداخته اند. گفتنی است دسته ای از این موجودات اگرچه تعلقی به عالم اجسام ندارند ولی واسطهٔ فیض الاهی بر عالم اجسام اند.
اینان موجوداتی هستند که در عین تجرد به عالم اجسام تعلق داشته و در آن تدبیر و تصرف می کنند.
به این مرتبه در آیات و روایات اشاره های فراوانی شده و در باب ملائکه کروبی و ارواح قدسی و روح اعظم و اصطلاح الروح در قرآن آنجا که می فرماید «تنزل الملئکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر»؛ می توان به این بحث پرداخت.
لاهوت مشتق از الله و به معانی عالم غیب، عالم الهی، جهان مینوی. عالم لاهوت عالم خداوندی است که برهمه عوالم وجود مستولی است خداوند که درقرآن با نام الله آمده است بزرگترین محوراصلی قرآن کریم وادیان الهی است.