علامات حتمیه ظهور

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] تقسیم علایم ظهور به حتمی و غیرحتمی برگرفته از روایات ائمه علیهم السلام است؛ علایمی که در روایات، حتمی دانسته شده به معنای حتمیت وقوع آنهاست و علایمی که غیرحتمی معرفی شده اند به معنای این است که ممکن است تحقق پیدا بکنند یا نکنند.
در کتاب کمال الدین و تمام النعمه اثر شیخ صدوق روایتی درباره علایم حتمی ذکر شده که سند آن مورد قبول است؛ عمر بن حنظله می گوید: «سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول: قبل قیام القائم خمس علامات محتومات: الیمانی والسفیانی و قتل النفس الزکیه و الخسف باالبیداء: شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود: قبل از قیام قائم پنج نشانه حتمی خواهد بود: یمانی، سفیانی، صیحه، قتل نفس زکیه و فرورفتن در زمین بیداء».
همچنین در روایات دیگر تعدادی از علایم ذکر شده که آنها نیز قید حتمیت دارند:

جمله سازی با علامات حتمیه ظهور

676 - عن ابى عبدالله عليه السلامقال: من علامات شرك الشيطان الذى لا يشك فيه ان يكون فحاشا لايبالى ماقال و لا ماقيل فيه.
پیدا شد از سپهر علامات صبحدم بالا گرفت دولت خورشید محتشم
آرى همه اينها (نشانه ها و علامات ذات پاك او هستند اما براى مردمى كهعقل و هوش دارند و مى انديشند) (لايات لقوم يعقلون ).
قسمت عمده زبان نوشتاری را خط (حروف و حرکات) و مابقی را ارقام و علامات تشکیل می‌دهد.
صبحیست روز دولت او تا بروز حشر کایزد نیافرید علامات شام او