الحکایات فی مخالفات المعتزله من العدلیه و الفرق بینهم و بین الشیعه الامامیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «الحکایات فی مخالفات المعتزلیة من العدلیة»، املای شیخ مفید بر سید مرتضی به زبان عربی است که در آن، آرا و عقاید معتزله را نقد و فرق بین امامیه عدلیه را با آنها بیان می کند. کتاب، در زمان حیات شیخ مفید نوشته شده است و در واقع جواب های ایشان است به سؤال های سید مرتضی.
نام کتاب، در اول آن چنین ثبت شده است: «فصل من حکایات الشیخ المفید أبی عبد الله محمد بن محمد بن النعمان». همین مسئله باعث شده که شبهه ای بین کتاب شناسان ایجاد شود که آیا این کتاب مستقل است یا اینکه جزیی از کتب دیگر است.
عده ای به خاطر ملحق شدن این کتاب به بعضی از نسخ خطی اوائل المقالات، چنین گمان کرده اند که این کتاب، فصلی از اوئل المقالات می باشد، ولی ختم شدن اوائل المقالات به عبارت«هذا آخر ما تکلم به السید الشریف الرضی...» و اینکه جمع کننده آن شریف رضی است، قرینه ای است بر اینکه این کتاب، جزیی از اوائل المقالات نمی باشد. بعضی هم به خاطر طبع شدن این کتاب در آخر کتاب الفصول المختارة سید مرتضی، بر این اعتقادند که این کتاب، در واقع، فصلی از فصول الفصول المختارة می باشد.
کتاب، در چهار فصل تنظیم شده است.
مسائلی که در این کتاب مطرح شده اند، عبارتند از:

جمله سازی با الحکایات فی مخالفات المعتزله من العدلیه و الفرق بینهم و بین الشیعه الامامیه

از این دوره اسنادی در دست است که در ایران به‌صورت پنهان اَمرَدخانه‌هایی دایر بود و کسانی در مقابل دریافت وجه، منازل خودرا در اختیار فاعل و مفعول قرار می‌دادند. محمد عوفی که مقارن حملهٔ مغول، از ایران به هند گریخت در جوامع الحکایات و لوامع الروایات، در این باب داستانی آورده است که در ضمن نشان می‌دهد که محتسبان و مأموران دولتی از این آشفته‌بازار استفاده می‌کردند و از خاطیان باج می‌گرفتند:
در کتاب جوامع الحکایات نویسنده در سه جای کتاب از مقنع یاد می‌کند.
همچنین، حکایت متعدد دربارهٔ اوایل دوره صفاری در جوامع الحکایات (نظام‌الدین شمار آن‌ها را ۳۷ حکایت می‌داند که نشان‌دهنده سنت شرقی در تازه‌ترین شکل آن در سده هفتم هجری/سیزدهم میلادی است).
این حدس با این واقعیت تأیید می‌شود که محمد عوفی در کتاب جوامع الحکایات و لوامع الروایات، دو ماجرا را از «تاریخ ناصری» نقل می‌کند که مربوط به نخستین روزهای امیر سبکتگین و پیش از تولد محمود غزنوی است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال چای فال چای فال عشقی فال عشقی فال تماس فال تماس