اختیار ادم

مفهوم اختیار آدم (علیه‌السلام)، که به معنای آزادی و توانایی او در انتخاب و عمل، از جمله سرپیچی از فرمان خداوند، اشاره دارد، یکی از بنیادی‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مباحث در الهیات و فلسفه اسلامی است. این مفهوم نه تنها به درک ماهیت انسان و جایگاه او در عالم هستی می‌پردازد، بلکه پایه‌های مسئولیت‌پذیری او را نیز بنا می‌نهد. اختیار، عنصری حیاتی در شکل‌گیری ارتباط میان انسان و خالق است و بدون آن، مفاهیم کلیدی مانند تکلیف، ثواب، عقاب، گناه، توبه، پاداش و کیفر، معنای واقعی خود را از دست می‌دهند.

در حقیقت، اختیار، شرط اساسی تکلیف است. خداوند متعال، انسان را مکلف به انجام اوامر و پرهیز از نواهی خود نموده است. این تکلیف، تنها زمانی معنا و توجیه پیدا می‌کند که انسان از آزادی انتخاب برخوردار باشد. اگر انسان مجبور به انجام کاری باشد، نه امر و نه نهی او معنایی نخواهد داشت و نه پاداشی در کار خواهد بود و نه عقابی. بنابراین، اختیار، عاملی است که اعمال انسان را شایسته دریافت پاداش از سوی خداوند یا استحقاق کیفر و عذاب او می‌سازد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اختیار آدم. به معنای آزاد بودن آدم علیه السّلام برای تمرد از فرمان خداوند است.
و قلنا یا ءادم اسکن انت و زوجک الجنة و کلا منها رغدا حیث شئتما و لاتقربا هذه الشجرة فتکونا من الظـلمین. و گفتیم ای آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیر(ید) و از هر کجای آن خواهید فراوان بخورید و(لی) به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود. و یا ءادم اسکن انت و زوجک الجنة فکلا من حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظـلمین... فلما ذاقا الشجرة... و نادیهما ربهما الم انهکما عن تلکما الشجرة و اقل لکما ان الشیطان لکما عدو مبین. و ای آدم تو با جفت خویش در آن باغ سکونت گیر و از هر جا که خواهید بخورید و(لی) به این درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران خواهید شد... پس چون آن دو از(میوه) آن درخت(ممنوع) چشیدند... و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از این درخت منع نکردم و به شما نگفتم که در حقیقت شیطان برای شما دشمنی آشکار است.... یا ءادم ان هذا عدو لک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی ثم اجتبه ربه فتاب علیه و هدی.... ای آدم در حقیقت این(ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی(خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره بخت گردی سپس پروردگارش او را برگزید و بر او ببخشود و(وی را) هدایت کرد.
عناوین مرتبط
اخراج آدم از بهشت؛بهشت آدم؛اخراج آدم.
[ویکی فقه] اختیار آدم (قرآن). اختیار آدم علیه السّلام از مسائلی است که در قرآن به آن اشاره شده است. آدم علیه السلام در بهشت از خوردن یک میوه منع شده بود.
اختیار و آزادی آدم علیه السّلام در استفاده از خوراکی های ممنوع در بهشت:وقلنا یـــادم اسکن انت وزوجک الجنة و کلا منها رغدا حیث شئتما... «و گفتیم ای آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیر(ید) و از هر کجای آن خواهید فراوان بخورید و(لی) به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود». و یــادم اسکن انت و زوجک الجنة فکلا من حیث شئتما... «و ای آدم تو با جفت خویش در آن باغ سکونت گیر و از هر جا که خواهید بخورید و(لی) به این درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران خواهید شد».

جمله سازی با اختیار ادم

شکرخدا که نیست به کف اختیار ما دست زکار رفته عنان را چه می کند
کردیم از دو کون غم دوست اختیار بگرفت اختیار ز ما اختیار ما
هرگز رو نداشت که یک قطره آب از او نوشند گمرهان طریقش به اختیار
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال سنجش فال سنجش فال درخت فال درخت فال اوراکل فال اوراکل فال قهوه فال قهوه