ابوالبرکات ابن حاج

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اِبْن ِ حاج، ابوالبرکات محمد بن محمد بن ابراهیم بن محمد بن خلف سلمی بلفیقی (۶۸۰ -۷۷۰ق /۱۲۸۱- ۱۳۶۹م )، محدث، فقیه مالکی، مقری، قاضی، شاعر و مورخ اندلسی است.
برخی از مآخذ تولد او را در ۶۶۴ق و فوتش را به تفاوت در ۷۷۱، ۷۷۳، ۷۷۴ق نیز آورده اند. نسبت سلمی به قبیله عرب سلیم و نسبت بلفیقی به بلفیق ۱ (قلعه ای در نزدیکی المریه ۲) است.
نسب
نسبت او را به عباس بن مرداس از اصحاب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) می رسانند. وی در المریه دیده به جهان گشود و نخست در زادگاهش به تحصیل پرداخت. پس از آن به بجایه رفت و در آن جا از ابوعلی منصور بن احمد بن عبدالحق مشدالی دانش آموخت، سپس به مراکش رفت و مدتی در سبته اقامت گزید.
شهرت در قضا و خطابت
ابن حاج در اقراء و قضا و خطابت شهرت یافت و در شلش (۷۱۰ق ) و نیز در مربله و اسطبونه به برخی مناصب نایل شد. وی بعد از مدتی به اندلس بازگشت و در مالقه ۳ مقیم شد و به اقراء پرداخت و در همان جا بود که از ابوعبدالله محمد بن احمد طنجانی استماع کرد. او در ۷۳۲ق در المریه بوده و در ۷۳۵ق /۱۳۳۵م، پس از درگذشت ابوعمرو بن منظور به جای وی در مالقه به قضا پرداخت. سپس مدتی در غرناطه عهده دار قضا و خطابت گردید، ولی از منصب قضای غرناطه دست کشید (احتمالاً عزل شد) و پس از مدتی اقامت در آن جا به المریه فرستاده شد. پس از چندی مجدداً به قضای غرناطه منصوب شد و در این مدت به عنوان سفیر بین حکمرانان نیز عمل می کرد. ابن قاضی مکناسی از یک سفر دیگر وی به مغرب پس از ۷۱۰ق یاد کرده که در آن ابن حاج وارد فاس شده و از مشایخ آنجا استماع کرده است. وی متذکر شده است که ابن حاج در بازگشت از این سفر به المریه رفته و در آن جا مجلس اقراء ترتیب داده و مدتی نیز قضای برجه و دلایه را بر عهده گرفته است. وی در پایان عمر سمت قضا و خطابة المریه را داشت و در همان جا وفات یافت.
مشایخ علوم مختلف
...

جمله سازی با ابوالبرکات ابن حاج

در قرن دوازدهم میلادی، هیبت‌الله ابوالبرکات بغدادی، نظریهٔ انگیزه فیلوپونوس را پذیرفت. ابوالبرکات در کتاب المعتبر خود بیان کرده‌است که علت، یک تمایل شدید به پرتابه القا می‌کند که با فاصله گرفتن پرتابه از علت، این تمایل کاهش می‌یابد. او مانند فیلوپونوس و برخلاف ابن سینا باور داشت که میل، خودش تمام می‌شود.
نظریه انگیزه یا نظریه مِیل یک نظریه کمکی یا ثانویه از دینامیک ارسطویی بود که نخست برای توضیح حرکت پرتابه در برابر گرانش مطرح شد. جان فیلوپونوس در قرن ششم میلادی و ابواسحاق بطروجی در پایان قرن دوازدهم میلادی نیز جداگانه این نظریه را معرفی کردند. ابن سینا در سدهٔ یازدهم میلادی و هیبت‌الله ابوالبرکات البغدادی در سدهٔ دوازدهم میلادی، این نظریه را اصلاح کردند. بعدها ژان بوریدان در سدهٔ چهاردهم میلادی آن را در اندیشه علمی استوار ساخت. این نظریه، یک پیشرَوی فکری در گذشته برای مفاهیمی مانند لختی، تکانه و شتاب در مکانیک کلاسیک به‌شمار می‌آید.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال قهوه فال قهوه فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال نخود فال نخود فال تماس فال تماس