حقوق اقلیت ها در سیره نبوی

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در طول دوران رسالت خویش، همواره الگویی برجسته در رعایت حقوق اقلیت‌ها بوده‌اند. سیره و رفتار ایشان گواه روشنی بر احترام به پیروان ادیان و مذاهب دیگر است که در سایه حکومت اسلامی در مدینه و نواحی اطراف آن می‌زیستند. قرآن کریم نیز با تأکید بر برابری اجتماعی همگان، مبنایی اصولی را برای رفتار عادلانه فراهم آورد و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با سلوک عملی خود، این اصل را عینیت بخشیده و جاودانه ساختند. تاریخ گواه است که ایشان همواره با اقلیت‌های ساکن در پناه حکومت اسلامی با مهربانی و انصاف رفتار می‌کردند.

یکی از جنبه‌های مهم این تعامل، احترام به حقوق اقلیت‌ها در چارچوب قوانین و رفتار اجتماعی است. پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه، با تدوین پیمان‌نامه مدینه، حقوق برابر مسلمانان و یهودیان را به رسمیت شناختند و به آنان اجازه دادند تا بر عقاید خویش پایبند بمانند. علیرغم وجود برخی دشمنی‌ها و حسادت‌ها از سوی برخی از یهودیان، پیامبر (ص) با صبر و بردباری با آنان برخورد می‌کردند، منافع اقتصادی آنان را نادیده نمی‌گرفتند و آنان را در کنار مسلمانان و با احترام کامل می‌دیدند.

از حقوق اساسی اقلیت‌های دینی در حکومت نبوی، احترام به آیین و سنت‌های آنان بود. پیامبر (ص) به پیروان ادیان دیگر اجازه می‌دادند تا آزادانه بر دین خود باقی بمانند و اعمال عبادی خویش را علناً به جا آورند. ایشان از همان ابتدای ورود به مدینه، یهودیان را به همزیستی مسالمت‌آمیز دعوت کرده و با اعلام اینکه مسلمانان، یهودیان و سایر هم‌پیمانان، همگی امتی واحد هستند، برابری و همبستگی را در جامعه اسلامی ترویج نمودند. این رویکرد، نمونه‌ای بارز از تسامح و مدارای دینی است که پیامبر (ص) در عمل به نمایش گذاشتند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سیره و رفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت ها را به نمایش گذاشته است و بدون شک الگوی رفتاری همه مسلمانان در این موضوع است و تاریخ، رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اقلیت هایی که در پناه حکومت ایشان در مدینه و اطراف آن می زیستند، را ثبت کرده است. قرآن کریم همه انسانها را از نظر اجتماعی برابر اعلام کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اولیای گرامی اش با راه و رسم و رفتار خود این برابری را عینیت بخشیدند و جاودانه ساختند.
حقوق اقلیت ها یکی از موضوعات مهم در تاریخ اسلام است که از زوایای مختلف مورد توجه متفکران مسلمان قرار گرفته است.پیامبر اسلام در سیره و رفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت ها را به نمایش گذاشته است و بدون شک الگوی رفتاری همه مسلمانان در این موضوع و موضوعات دیگر است و تاریخ، رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اقلیت هایی که در پناه حکومت ایشان در مدینه و اطراف آن می زیستند، را ثبت کرده است. قرآن کریم همه انسانها را از نظر اجتماعی برابر اعلام کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اولیای گرامی اش با راه و رسم و رفتار خود این برابری را عینیت بخشیدند و جاودانه ساختند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پس از هجرت به مدینه نیز با انعقاد پیمان نامه ها عمومی مدینه برابری حقوق مسلمانان و یهودیان را به رسمیت شناخت و به آنان اجازه داد بر اعتقادات خود باقی بمانند، علی رغم همه حسادت ها و دشمنی های یهودیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با آنها صبور بود و از انفاقشان چشم می پوشید و آنان را با مسلمانان برابر می دانست و دینشان را محترم می شمرد.
احترام به شریعت و آداب و رسوم اقلیت ها
از حقوق اقلیت های ساکن در حکومت نبوی، احترام به دین آنان است. براین اساس آنان حق دارند به طور علنی و رسمی بر دین خود باقی بوده و اعمال عبادی خویش را انجام دهند، این حق را پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای اقلیت های دینی که در مدینه یا اطراف آن زندگی می کردند، قائل بودند و به حق آنان احترام می گذاشتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان آغاز که به مدینه مهاجرت کردند، یهود مدینه را به پیمان همزیستی مسالمت آمیز دعوت کردند و آنان و مسلمانان و کلیه هم پیمانان آنان را از یک امت خواندند.
← عبادت اقلیتها به دین خودشان
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در عرصه جامعه هم به اقلیت ها احترام می گذاشت و برای آنان هم از حقوق و آزادی های یکسان قائل بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شخصیت انسانی آنان هم احترام می گذاشت. ایشان حتی به ماموران مالیاتی خود سفارش می کرد که در رفتار با اقلیت ها ملاطفت بیشتری به خرج دهند، همچنان که با عبدالله ارقم که مامور جمع آوری جزیه از اهل کتاب بود، فرمودند: «الا من ظلم معاهداً او کلفه فوق طاقته او انتقصه او اخذ منه شیئاً بغیر طیب نفسه فانا حجیجه یوم القیامه؛ آگاه باش هرکس که به کافر معاهدی ظلم کند یا او را به امری فوق توان و طاقتش وادار نماید یا نقصانی به او وارد کند یا بدون رضایت خاطر از وی چیزی بگیرد من در روز قیامت طرف او هستم.(علیه او به پا می خیزم)».
← کمک از بیت المال مسلمانان
...

جمله سازی با حقوق اقلیت ها در سیره نبوی

هرچند که مقدونی‌ها اکثریت مردم بودند و یکی از کشورهای تشکیل دهنده یوگسلاوی بودند، حق و حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی نیز رعایت می‌شد. زبان رسمی جمهوری مقدونی بود اما مقدونی‌های ترک و مقدونی‌های آلبانیایی حق تحصیل در زبان خود و استفاده آن در رسانه را داشتند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال آرزو فال آرزو فال تک نیت فال تک نیت فال احساس فال احساس فال درخت فال درخت