الکبر

ریشهٔ اصلی واژه‌های مرتبط با کبر به معنای بزرگی، عظمت و سنگینی است. این واژه در زبان عربی به‌صورت کَبِرَ به‌کار رفته و در منابعی همچون قاموس و اقرب به مفهوم بزرگیِ قدر تعریف شده است. همچنین، این واژه گاه به‌صورت استعاری برای اشاره به بزرگی سن یا پیری نیز استفاده می‌شود. به‌گفتهٔ راغب اصفهانی، اصلِ کاربرد صغیر و کبیر در مورد اعیان و اشیاء است و سپس به‌صورت مجازی برای معانی انتزاعی نیز به‌کار رفته است. علاوه بر این، کبر در برخی از کاربردها به معنای سنگینی نیز آمده که خود گونه‌ای از بزرگی محسوب می‌شود.

یکی از مشتقات مهم این ریشه، کبیر است که به‌عنوان یکی از اسماء الحسنی در قرآن کریم ذکر شده و به معنای ذات دارای قدر و عظمت بی‌نهایت است. در تفسیر مجمع‌البیان، این واژه به «السَّیِّدُ المَلِکُ القادِرُ عَلی جَمیعِ الأشیاء» تعبیر شده که نشان‌دهنده‌ی سیطره و قدرت مطلق الهی است. بررسی آیات قرآنی حاکی از آن است که این واژه غالباً در سیاق آیاتی به‌کار رفته که بر قدرت و احاطهٔ پروردگار تأکید دارند. همچنین، کبیر در معنای غیرالهی نیز کاربرد دارد و می‌تواند اشاره به بزرگی جسمانی، معنوی یا حتی مقام رهبری و ریاست داشته باشد.

در حوزهٔ مفاهیم اخلاقی، کبر با کسر کاف، به معنای تکبّر و خودبینی است و در آیات قرآنی به‌صورت منفی از آن یاد شده است. در برخی از قرائت‌ها، کُبر با ضم کاف نیز خوانده شده که به معنای معظم الشیء است. واژه‌های دیگری مانند تَکَبُّر و اِستِکبار نیز از همین ریشه گرفته شده‌اند و به حالتِ خودبزرگ‌بینی و ادعای ناروای بزرگی اشاره دارند. بدترین نوع تکبّر، سرپیچی از فرمان الهی و امتناع از پذیرش حق است که در آیات متعددی از قرآن به‌صورت صریح مورد نکوهش قرار گرفته است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
کبر (۱۶۱ بار)
(بر وزن عنب و قفل) بزرگی قدر. چنانکه درقاموس و اقرب گفته. مثل.. و آن به اعتبار سن نیز گفته می‏شود مثل. که مراد از آن بزرگی سن و پیری است. راغب گفته: اصل صغیر و کبیر در اعیان است و به طور استعاره در معانی به کار روند. و آن به معنی سنگینی نیز آید که نوعی از بزرگی است مثل. گران است بر مشرکان آنچه آنها را بدان می‏خوانید. *** کبیر: از اسماء حسنی است. ظاهراً آن به معنی عظیم القدر است چنانکه علی به معنی بلند پایه است در مجمع آن را «اَلسَّیِّدُ الْمَلِکُ الْقادِرُ عَلی جَمیعِ الْاَشْیاءِ» گفته است. مراجعه به آیات نشان می‏دهد که آن نوعاً در ذیل آیاتی آمده سخن در قدرت و احاطه خداوند است و علی هذا سخن مجمع تأیید می‏شود. کبیر در غیر خدا و در کبیر معنوی و جسمی و ایضاً به معنی رئیس و رهبر به کار رفته است مثل. که معنوی است. که می‏شود گفت: بزرگی جثه مراد است و در آیه. مراد رهبر و رئیس می‏باشد. کبریاء: عظمت و حکومت. و باشد برای شما عظمت و حکمرانی در زمین؟. مراد از آن در آیه ربوبیّت عامه و حکومت مطلقه است و لفظ عزیز و حکیم تا حدی آن را معنی می‏کند. *** کبر: (به کسر اول) بزرگی ایضاً تکبر و خودبینی. مثل. بعضی «کبر» را در آیه به ضم کاف خوانده‏اند مراد از آن معظم شی‏ء است. ضمیر «کبره» راجع به افک واقع در صدر آیه است گویند مراد از «وَالَّذی تَوَلَّی» عبداللَّه بن ابی است که در اشاعه افک پافشاری می‏کرد. یعنی: آنکه به معظم افک مباشرت کرده برای اوست عذابی بزرگ.. نیست در سینه هایشان مگر تکبر و خود بزرگ بینی. تکّبر: نیز به همان معنی است و شاید تکلف در آن منظور باشد یعنی به زور خودش را کبیر می‏داند بدترین تکبر آن است که در برابر امر خدا تکبر و از قبول آن امتناع کند. استکبار آن است که اظهار بزرگی و تکبر کند با آنکه اهلش نیست. و آیات قرآن همه در این زمینه است.

جمله سازی با الکبر

در طبقات الکبری از زنی به نام قیله انماریه یاد شده است که از شیوه چانه‌زنی در معامله از پیامبر اسلام سوالاتی می‌پرسد.
آورم الصغری (به عربی: أورم الصغری) یک روستا در سوریه است که در ناحیه آورم الکبری واقع شده‌است. آورم الصغری ۶۳۷ نفر جمعیت دارد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
راه و رسم
راه و رسم
جنده
جنده
عظمت
عظمت
تعامل
تعامل