پایان به آغاز {finish-to-start, FS} [مدیریت-مدیریت پروژه] ویژگی رابطه ای منطقی بین دو فعالیت که در آن آغاز شدن فعالیت پسین مشروط به پایان یافتن فعالیت پیشین است
جمله سازی با پایان به اغاز
در ۱۸۹۸، تعداد فیلمهای تولیدی ملییس به سی فیلم کاهش یافت اما این فیلمها پیچیدهتر و بلند پروازانه تر بودند. بازسازی واقعه غرق شدن کشتی یو اس اس مِین، نمایش حقه معروف جعبه، و رؤیای ستارهشناس محصول همین سال هستند. در فیلم رؤیای ستارهشناس، ملییس نقش ستارهشناسی را بازی میکند که ماه سبب دگرگونی کارگاهش شدهاست، ماه سبب میشود شیاطین و فرشتگان به ملاقات ستارهشناس بیایند. در همین سال او اولین هجویه مذهبیش را نیز ساخت. در فیلم هفتاد ثانیهای وسوسه آنتونی بزرگ عیسی بر صلیب به زنی اغواگر با بازی ژان د آلسی تبدیل میشود تا آنتونیوی کبیر را گمراه کند. او به ابداعاتش در زمینه جلوههای ویژه ادامه داد. او نوار یک فیلم ضبط شده به صورت دستی و از پایان به آغاز در دوربین حرکت داد تا در شام با دردسر، یک برداشت معکوس را اجرا کند. او انطباق تصویر را نیز تجربه کرد در غار شیاطین او از بازیگرانش در مقابل یک پرده سیاه فیلم گرفت و سپس همین فیلم را دوباره در دوربین قرار داد تا از محیط فیلم بگیرد. نتیجه ارواح شفافی بودند که غاری را به تصرف خود درمیآوردند. در فیلم سه سر دردسر ساز، ملییس سر خودش را سه بار جدا میکند و یک گروه همسرایی میسازد. محصول یا استاندارهای مدرن به شدت خام به نظر میرسد اما دستیابی به آنها در آن زمان به شدت مشکل بود و به مهارت زیادی نیاز داشت.