قیاس مساوی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قیاس مساوی، قیاس واجد حکمِ دارای نسبت یکسان با اصل و فرع است.
قیاس مساوی، قیاسی است که در آن علت در اصل و فرع به طور یکسان تحقق دارد؛ به بیان دیگر، قیاسی است که در آن نسبت حکم به فرع و اصل، یکسان است؛ برخلاف قیاس اولوی و قیاس ادنی، زیرا در قیاس اولوی، فرع نسبت به تعلق حکم به آن سزاوارتر است، چون تناسب بیشتری با آن دارد، و در قیاس ادنی، اصل به حکم سزاوارتر است، زیرا علت در اصل قوی تر است.برای مثال، حکم حد کنیز در قرآن نصف حد زنان آزاده بیان شده است؛ «فان اتین بفاحشة فعلیهن نصف ما علی المحصنات من العذاب؛ در صورتی که کنیزکان مرتکب فاحشه ( زنا ) شدند و به سبب آن مستحق اجرای حد گردیدند، حد آنها نصف حد زنان آزاده است»، حال اگر از راه قیاس عبد به کنیز، حکم به نصف بودن عقوبت و حد عبد گردد، چنین قیاسی قیاس مساوی نامیده می شود، زیرا نسبت این حکم به عبد و کنیز یکسان است. و نیز مانند این که سوزاندن مال یتیم، به خوردن مال وی قیاس شود، زیرا علت حرمت خوردن مال یتیم، اتلاف مال وی است و این علت به طور مساوی در سوزاندن مال وی هم وجود دارد.

جمله سازی با قیاس مساوی

می‌توان این دومین ساختهٔ شاپور قریب را فیلمی دانست که به یک نسبت مساوی از مایه‌ها و لحظات ناب سینمایی برخوردار است. در نگاه اول، رقاصه شهر، فیلمی با یک قصهٔ مبتذل و پیش پا افتاده بنظر می‌رسد؛ اما چنین نیست، چرا که تماشاگر با دیدن فیلم، با اثری غیرقابل قیاس با دیگر فیلم‌های فارسی همنام و هم مضمون روبرو می‌شود. این فیلم به راحتی می‌توانست در دست یک کارگردان کم مایه از هم بپاشد. اما شاپور قریب با دید و بینشی ظریف فکر خود را به تصویر درمی‌آورد و بیان تصویری او اینجا و آنجا گیرا و مبتکرانه است (شروع و پایان فیلم). اگر بشود کثرت رقص یکنواخت فروزان را به پای آن گذاشت که او رقاصه است و به ناچار باید مدام برقصد، به کمتر عیب و نقص دیگری می‌توان در فیلم برخورد کرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال لنورماند فال لنورماند فال تاروت فال تاروت فال فرشتگان فال فرشتگان فال شمع فال شمع