[ویکی فقه] صحابه در غزوه احزاب (قرآن). یکی از جنگ های صدر اسلام غزوه احزاب است. در این مقاله آیات مرتبط با صحابه شرکت کننده در غزوه احزاب معرفی می شوند. وعده الهی به پیروزى صحابه، در غزوه احزاب:وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ.... احزاب/سوره۳۳، آیه۲۲. دچار شدن برخى صحابه در غزوه احزاب به اضطراب و تزلزل شدید، بر اثر هجوم احزاب متحد به مدینه:هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالًا شَدِیداً. احزاب/سوره۳۳، آیه۱۱. صحابه حاضر در غزوه احزاب، مشمول امداد و حمایت خداوند:۱. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها.... احزاب/سوره۳۳، آیه۹. ...
جمله سازی با صحابه در غزوه احزاب
پرداختن به مشاجرات و اختلافات صحابه و مناقشه سر آن نیز، نشانه ی ضیق قلبی بوده و معتقدند اگر صحابه در امور اجتهادی به خطا رفته باشند، بازهم دارای اجر هستند و روا نیست اختلافات صحابه به معصیت توصیف شود؛ زیرا آنان معصوم نیستند و اگر معصیتی هم داشته اند، باز با اراده ی قلبی نبوده؛ بلکه صرفاً دارای انگیزه ی خارجی بوده است.
از بعضى از روايات استفاده مى شود كه حتى صحابه در زمان پيامبر صلّى اللّه عليه وآله و در حضور آن حضرت نيز همديگر را متهم به نفاق وامثال آن مى نمودند و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله حكم به كفر هيچ كدام آنها ننموده و بينآنها اصلاح مى كرد.
صحابه در اصطلاح به کسی گفته میشود که محمد پیامبر اسلام را ملاقات نموده باشد در حالی که به او ایمان داشته و مسلمان از دنیا برود.
مكتب عشق انس مالك گفت: روزى رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر حصير ليفين(19) خفته بود و آن ليف در پهلوى آن حضرت اثر كرده. يكى از صحابه در آمد. آنبديد و بگريست و گفت: يا رسول الله ! كسرى (20) و قيصر(21) برحرير(22) و ديبا(23) خسبند از تنعم، و تو بر حصين ليفين ؟ گفت: نمى دانى كه لهم الدنيا و لنا الاخرة . ايشان را دنياست و ما را آخرت، و الاخرة خير و ابقى. (24)
زهد پيامبر صلى الله عليه و آله انس مالك گفت: روزى رسول عليه السلام بر حصير ليفين (712) خفته بودو آن ليف در پهلوى آن حضرت اثر كرده. يكى از صحابه در آمد. آن بديد و بگريست وگفت: يا رسول الله ! كسرى (713) و قيصر(714) بر حرير (715) وديبا(716) خسبند از تنعم، و تو بر حصير ليفين ؟ گفت: نمى دانى كه، لهمالدنيا و لنا الاخرة ايشان را دنياست و ما را آخرت، و الآخرة خير وابقى (717).