دریچۀ گرمکن هوای ورودی
جمله سازی با دریچۀ گرمکن هوای ورودی
در کمپرسورهای محوری از مجموعهای پره روی یک محور به منظور شتاب دادن هوا استفاده میشود. در این کمپرسورها با استفاده از ورقههای ثابتی (استاتور) فشار هوای ورودی افزایش مییابد.
وقتی تویوتا یاریس GR عرضه شد، مهندسان فورج متوجه چند فرصت برای بهبود طراحی مجرای ورودی شدند – جابجایی دهانه جعبه هوا و افزایش اندازه کلی قطعه – که نوسانات دمای هوای ورودی (IAT) را کاهش میدهد.
زمانی که هوای منبسط شونده بخش توربین را نیز پشت سر گذاشت با سرعتی بسیار بیشتر از زمانی که وارد موتور شده از آن خارج میشود که این تفاوت سرعت بین هوای ورودی و خروجی رانش مورد نیاز را ایجاد میکند. در واقع موتورهای توربو جت شتاب بسیار زیادی به حجم کمی از هوا میدهند.
این گونه از محفظه احتراق شامل تنها یک مشعل است که به صورت حلقوی (همانند مدل پیشین) در معرض جریان هوای ورودی قرار میگیرد. مهمترین مزیت در این مدل از محفظه احتراق این است که با فرض یک توان خروجی ثابت، تنها ۷۵ درصد از قطر مدل پیشین نیاز و در نتیجه این مدل از وزن و قیمت کمتری برخوردار است.
این نوع خنک کننده ها به سطوح جانبی لپ تاپ یا محل خروج هوای گرم لپ تاپ وصل شده و با مکش هوای گرم خروجی، باعث افزایش جریان هوای ورودی به لپ تاپ می شوند. این نوع خنک کننده ها کوچک و سبک هستند و این نسبت به خنک کننده های دمنده به عنوان یک مزیت شمرده می شود. و عیب آنها نسبت به خنک کننده های دمنده این است که نمی توانند به عنوان پایه استفاده شوند.