تقدیم و تاخیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تقدیم و تأخیر. تقدیم و تاخیر به جابه جا کردن یک لفظ از جایگاه طبیعی آن در کلام اطلاق می شود و از اسلوب بلاغی قرآن و از اسباب اجمال می باشد.
تقدیم و تاخیر از اسلوب های معانی قرآن، و یکی از اسباب اجمال است. در قرآن کریم برخی الفاظ، مقدم یا مؤخر از جایگاه خویش در آیات آورده شده اند. این کار علاوه بر این که اصولی و کاملا نظام مند است و بر اعجاز بیانی قرآن کریم دلالت دارد، بر زیبایی اسلوب و شیوایی تعبیر و حسن سبک نیز می افزاید.
[ویکی فقه] تقدیم و تاخیر به جابه جا کردن یک لفظ از جایگاه طبیعی آن در کلام اطلاق می شود و از اسلوب بلاغی قرآن و از اسباب اجمال می باشد.
تقدیم و تاخیر از اسلوب های معانی قرآن، و یکی از اسباب اجمال است. در قرآن کریم برخی الفاظ، مقدم یا مؤخر از جایگاه خویش در آیات آورده شده اند. این کار علاوه بر این که اصولی و کاملا نظام مند است و بر اعجاز بیانی قرآن کریم دلالت دارد، بر زیبایی اسلوب و شیوایی تعبیر و حسن سبک نیز می افزاید.
دیدگاه علما
درباره جواز تقدیم و تاخیر میان علما اختلاف است.
دو وضعیت در مقدم و مؤخر قرآن
در مقدم و مؤخر قرآن به دو وضعیت برمی خوریم:
← وضعیت اول
...

جمله سازی با تقدیم و تاخیر

هرچند سیاوش‌خوانی به نمایش درنیامده، بسیار خوانده و اغلب پسندیده شده است، چندان که مثلاً علی حصوری در پیشگفتارِ کتابِ سیاوشان (۱۳۷۸) «برداشت‌ها»ی سیاوش‌خوانی از «اسطوره» را «اصیل و درست» گفت و مهری بهفر دفترِ ششمِ شاهنامهٔ فردوسی با شرح و تصحیحِ خود را (که داستانِ سیاوش است) به بیضایی تقدیم و با سرلوحه‌ای از سیاوش‌خوانی آغاز کرد (۱۴۰۰).
با آغاز دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا مطابق سنت پارلمانی استعفای هیئت دولت را در ۳۰ شهریور ۱۳۵۴ به حضور شاه تقدیم و پس از انتصاب مجدد به نخست‌وزیری (برای بار چهارم)، هیئت وزیران خود را ۳۱ شهریور به حضور شاه و ۱ مهر همراه با تقدیم برنامه دولتش به مجلس شورای ملی معرفی کرد.