تشبث به حریت

در اصطلاح حقوقی، تشبّث به حُرّیت به اقدام و تمسّک برده‌ای اطلاق می‌شود که یکی از اسباب و عوامل قانونی کسب آزادی برای وی محقّق شده باشد. این مفهوم در نقطهٔ مقابل وضعیت عبدِ مُطلَق یا عبدِ قِن قرار می‌گیرد که برده‌ای است هیچ‌یک از موجبات رهایی و آزادی در مورد او صادق نیست و به‌طور کامل در مالکیّت دیگری به سر می‌برد.

مصادیق اسباب آزادی
اسباب و موجباتی که برده می‌تواند به آنها متوسل شود، مواردی از قبیل مکاتبه، تدبیر و استیلاد را شامل می‌شود. با تحقّق هر یک از این عوامل، برده از حالت عبد مُطلَق خارج شده و به عبد مُتشَبِّث تبدیل می‌گردد؛ وضعیتی که در آن، روند آزادی او آغاز شده و از حمایت‌های قانونی خاصّی برخوردار می‌شود.

جایگاه و آثار حقوقی
نهاد تشبّث به حُرّیت دارای جایگاهی مهم در فقه و حقوق اسلامی است؛ چرا که نشان‌دهندهٔ گذار از وضعیت بردگی به سوی آزادی و نقطهٔ عطفی در حیات حقوقی فرد محسوب می‌شود. با وقوع این رویداد، تکالیف و روابط متقابل برده و مالک دستخوش تغییرات بنیادینی شده و از اختیارات مالک کاسته می‌شود. این اصل، تجلّی‌بخش رویکرد دین اسلام در جهت محدود کردن دایرهٔ برداری و تسهیل رهایی بردگان است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به پیدایی سببی از اسباب آزادی در برده تشبّث به حرّیت گفته می شود.
عنوان یاد شده درباره برده‏ای به کار می‏رود که یکی از اسباب آزادی وی‏- مانند مکاتبه، تدبیر و یا استیلاد - فراهم آمده باشد. در برابر آن، عبد قن (برده‏ای که هیچ‏یک از اسباب آزادی وی تحقّق نیافته است) قرار دارد.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال آرزو فال آرزو فال راز فال راز فال چوب فال چوب فال اوراکل فال اوراکل