امضا و تاسیس

مفهوم امضا و تأسیس به عنوان یک ملاک بنیادین در طبقه‌بندی گزاره‌ها و احکام دینی مطرح می‌شود و اساس آن بر تمایز میان آموزه‌هایی است که پیش از ظهور دین جدید (اسلام) وجود داشته‌اند و آن‌هایی که برای اولین بار در بستر دین جدید بنیان‌گذاری شده‌اند. در معنای لغوی، تأسیس به معنای آغازیدن، بنیان نهادن و ایجاد چیزی نو است، در حالی که امضا به مفهوم تأیید، رسمیت بخشیدن و اجرای یک تصمیم یا حکم موجود به کار می‌رود. این دو مفهوم، به ویژه در علوم اسلامی، کاربردی تخصصی یافته‌اند و مبنای تمایز میان رویکردهای مختلف در استنباط احکام قرار می‌گیرند.

کاربرد اصطلاحی تأسیس در علوم اسلامی

واژه تأسیس فراتر از معنای لغوی خود، در رشته‌های مختلف علمی از جمله هیئت و نجوم، عروض، کلام، فقه و اصول، دارای اصطلاحاتی خاص گردیده است. مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد اصطلاحی آن در حوزه فقه و اصول است که در تقابل با مفهوم تأکید قرار می‌گیرد. در این دانش‌ها، تأسیس به وضع و ارائه یک مفهوم یا حکم جدید اطلاق می‌شود که پیش از آن به صورت صریح وجود نداشته است؛ این در حالی است که تأکید به معنای تکرار و بیان مجدد همان مضمون پیشین به شکلی دیگر است. این تمایز ریشه‌دار، نشان‌دهنده دقت نظر فقها و اصولیون در تشخیص نوآوری‌های شارع در مقابل تصدیق رویه‌های موجود است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امضا و تأسیس. امضا و تأسیس، نوعی ملاک در طبقه بندی گزاره های دینی براساس بودن آن ها قبل از اسلام یا پیدایش آن ها در دین جدید است.
واژه تأسیس در لغت به معنای آغازیدن و بنیان نهادن و امضا به معنای انجام دادن و اجرای یک تصمیم است. واژه تأسیس در دانشهای هیئت و نجوم، عروض، کلام، فقه و اصول به صورت اصطلاحی خاص درآمده است. این اصطلاح در فقه و اصول به معنای افاده مضمونی جدید در برابر اصطلاح «تأکید» به معنای بیان دوباره مضمون پیشین به کار رفته که از پیشینه دراز و کاربرد فراوان در این دو دانش برخوردار است.
[ویکی فقه] امضا و تأسیس، نوعی ملاک در طبقه بندی گزاره های دینی براساس بودن آن ها قبل از اسلام یا پیدایش آن ها در دین جدید است.
واژه تأسیس در لغت به معنای آغازیدن و بنیان نهادن و امضا به معنای انجام دادن و اجرای یک تصمیم است. واژه تأسیس در دانشهای هیئت و نجوم، عروض، کلام، فقه و اصول به صورت اصطلاحی خاص درآمده است. این اصطلاح در فقه و اصول به معنای افاده مضمونی جدید در برابر اصطلاح «تأکید» به معنای بیان دوباره مضمون پیشین به کار رفته که از پیشینه دراز و کاربرد فراوان در این دو دانش برخوردار است.
کاربرد فقهی
واژه امضا نیز در علم فقه، کاربردهای گوناگونی دارد؛ از قبیل: تأیید و تنفیذ برخی معاملات، اجرا و تنفیذ حکم قاضی، دادن برخی اختیارات و اجازه برخی تصرفات به اشخاص یا تأیید تصرفات پیشین آنها.
اصطلاح متداول
اصطلاح متداول تأسیس و امضا در ارتباط با نوعی طبقه بندی احکام شریعت مطرح شده که ملاک آن، تقنین بدوی یا تأیید احکام پیشین است. مفهوم تأسیس و امضا تا حدودی از مفاهیم نسبی به شمار آمده و ازاین رو در تعیین محدوده هر یک از آن ها تهافتهایی به چشم می خورد. در طبقه بندی احکام امضایی می توان آن ها را بر سه گونه شمرد: امور عقلایی و مقبول نزد همگان، آداب و رسوم ملتها، و بقایای شرایع پیشین. برخی در نگاهی کاربردی به این تقسیم بندی، احکام وحیانی در مقام الزام شرعی را تأسیس و احکام عقلایی و عرفی را که در شریعت مورد تأیید قرار گرفته اند امضایی شمرده اند.
← ابعاد عقیدتی و اخلاقی دین
...

جمله سازی با امضا و تاسیس

پس از پیروزی انقلاب، فدایی اتحادیه انجمن اسلامی را تأسیس کرد. سپس در تاریخ ۷ فرودین ۵۸ و در قالب گروه توحیدی بدر، به همراهی شش گروه مبارز دیگر بیانیه تأسیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را امضا و منتشر کرد. فدایی تا پایان انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی از افراد تأثیرگذار این گروه بود و از مهم‌ترین اعضای راست‌گرای آن بود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال لنورماند فال لنورماند فال زندگی فال زندگی فال میلادی فال میلادی فال فنجان فال فنجان