الحسین و بطله کربلاء

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] الحسین و بطلة کربلاء (کتاب). الحُسین و بَطَلَةُ کَربَلاء (امام حسین و شیرزن کربلا) مجموعه ای از مطالب گوناگون درباره امام حسین (ع) و قیام کربلا و حوادث پس از آن که مقالات، نوشته ها و برخی سخنرانی های محمد جواد مغنیه عالم شیعی در آن جمع آوری شده است.
شیخ محمد جواد مُغنیه فرزند شیخ محمود از عالمان و مفسران شیعه در قرن چهاردهم قمری است. او در لبنان متولد شد و تحصیلات خود را در موطن خویش آغاز کرد و سپس به نجف رفت. پس از بازگشت به لبنان، منصب قضاوت و ریاست دادگستری را در آنجا عهده دار شد. شیخ جواد مغنیه دارای تألیفات بسیاری در علوم مختلف بوده و از جمله مفسرانی است که صاحب دو تفسیر الکاشف و المبین است. او در سال ۱۴۰۰ق وفات یافت و در حرم امام علی(ع) مدفون شد.
[ویکی شیعه] الحسین و بطله کربلاء (کتاب). الحُسین و بَطَلَةُ کَربَلاء (امام حسین و شیرزن کربلا) مجموعه ای از مطالب گوناگون درباره امام حسین (ع) و قیام کربلا و حوادث پس از آن که مقالات، نوشته ها و برخی سخنرانی های محمد جواد مغنیه عالم شیعی در آن جمع آوری شده است.
شیخ محمد جواد مُغنیه فرزند شیخ محمود از عالمان و مفسران شیعه در قرن چهاردهم قمری است. او در لبنان متولد شد و تحصیلات خود را در موطن خویش آغاز کرد و سپس به نجف رفت. پس از بازگشت به لبنان، منصب قضاوت و ریاست دادگستری را در آنجا عهده دار شد. شیخ جواد مغنیه دارای تألیفات بسیاری در علوم مختلف بوده و از جمله مفسرانی است که صاحب دو تفسیر الکاشف و المبین است. او در سال ۱۴۰۰ق وفات یافت و در حرم امام علی(ع) مدفون شد.
این مجموعه ذیل سه عنوان «المَجالسُ الحُسینیه»، «مَعَ بَطَلَة کَربلا»، «مقالات فی اهل البیت» تنظیم شده و هر یک از این سه عنوان اصلی دارای زیر مجموعه ها و مباحثی است که ارتباط جدی با یکدیگر ندارند. مصحح کتاب پاورقی های زیادی آورده و کتاب را مستند کرده است.

جمله سازی با الحسین و بطله کربلاء

این اثر بعدها مورد توجهٔ دیگر علمای امامی قرار گرفت و آن‌ها در گزارش واقعهٔ کربلا به این کتاب استناد بسیاری کردند. تردید دربارهٔ کتاب‌های مقتل منسوب به ابومخنف موجب‌شده تا روایت طبری از او اهمیت بیشتری یابد و به همین سبب، برخی بر آن شدند تا آن منقولات را از تاریخ طبری بیرون کشند و جداگانه منتشر سازند. این منقولات نخستین بار به نام مقتل الحسین به کوشش حسن غفاری در ۱۳۹۸ قمری در قم به چاپ رسید. سپس همان اثر به همان طریق به نام وقعةالطفّ در ۱۳۶۷ خورشیدی در قم به کوشش محمد هادی یوسفی غروی، همراه با مقدمه‌ای در معرفی ابومخنف و کتاب مقتل الحسین و همچنین فهرست‌های گوناگونی از شیوخ و راویان مؤلف با توضیحات و تعلیقات منتشر شد.
غزالی در جای دیگری ایجاد فضای تنگ برای مصلحان و متفکرین دینی را ظالمانه و عملی یزیدی معرفی می‌کند. او می‌نویسد: «فی العصر الذی انا منه الآن رأیت خیرة قادة الفکر الإسلامی إما ماتوا مظلومین او مضطهدین او مضیقا علیهم خنادق.. جمال الدین الافغانی مثلاً کانت عیشته سیئة کذلک الشیخ محمد عبده، والکواکبی.. کل من رأیت من اخواننا الذین لهم فکر و یریدون العمل هنا و هناک لا یعاملون الا معاملة قطاع الطرق و الأمة مسئولة عن هذا. وما قیمة ان یقال ان الناس قلوبهم مع الحسین و سیوفهم مع یزید؟ ما یعنینی ان الشعب یحبنی و اذا کان سیترکنی اقتل؟:
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال عشقی فال عشقی فال امروز فال امروز فال ماهجونگ فال ماهجونگ