اخلاص در تبلیغ

اخلاص در تبلیغ، محوری اساسی در انتقال معارف قرآنی است. این مفهوم، رازی الهی است که تنها در دل‌های بندگان شایسته و محبوب پروردگار جای می‌گیرد. تبلیغ دین حتی با ظاهری آراسته و بیانی شیوا، اگر از اخلاص تهی باشد، فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود. از این رو، مجریان تبلیغ دینی باید پیش از هر چیز، خلوص نیت را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

توجه به پاداش الهی، زمینه‌ساز اصلی تحقق اخلاص در عرصه تبلیغ است. در آیات متعددی از قرآن کریم، پیامبران الهی با بیان این حقیقت، الگویی ماندگار برای مبلغان دینی ارائه کرده‌اند. حضرت نوح (ع) به قوم خود فرمود: «اگر روی گردانید، من پاداشی از شما نمی‌طلبم؛ پاداش من تنها بر عهده خداست». همچنین حضرت هود (ع) به قوم عاد تأکید کرد: «ای قوم من، برای این رسالت، پاداشی از شما درخواست نمی‌کنم؛ پاداش من تنها بر عهده آن ذاتی است که مرا آفریده است». این بیانات، نشان‌دهنده اتکای کامل پیامبران به الطاف الهی و بی‌نیازی آنان از چشم‌داشت مادیات است.

در ادامه این سیره نبوی، قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «تو را جز بشارت‌گر و هشداردهنده نفرستادیم. بگو: من پاداشی بر این رسالت از شما نمی‌خواهم، مگر آنکه کسی راهی به سوی پروردگارش برگزیند». این آیه شریفه، بر این نکته ظریف تأکید می‌ورزد که پاداش واقعی مبلغ، در گرو هدایت انسان‌ها و تقرب آنان به سمت پروردگار است. بنابراین، مبلغ راستین باید تمام همّت خود را مصروف تحقق این هدف متعالی کند و هرگز اجازه ندهد چشمداشت‌های مادی، خللی در خلوص نیّت او ایجاد کند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اخلاص در تبلیغ (قرآن). اخلاص سری است الهی که تنها در قلب بندگان محبوب الهی قرار می گیرد. و حتی تبلیغ دین بدون آن ارزش ندارد.
توجه به پاداش الهی، زمینه اخلاص در تبلیغ است:واتل علیهم نبا نوح اذ قال لقومه... • فان تولیتم فما سالتکم من اجر ان اجری الا علی الله... «و خبر نوح را بر آنان بخوان آنگاه که به قوم خود گفت ای قوم من اگر ماندن من(در میان شما)سپس در باره من تصمیم بگیرید و مهلتم ندهید؛ واگر روی گردانیدید من مزدی از شما نمی طلبم پاداش من جز بر عهده خدا نیست و مامورم که از گردن نهندگان باشم»ولقد ارسلنا نوحا الی قومه... • ویـقوم لااسـلکم علیه مالا ان اجری الا علی الله... «به راستی نوح را به سوی قومش فرستادیم(گفت) من برای شما هشداردهنده ای آشکارم؛ ای قوم من بر این(رسالت) مالی از شما درخواست نمی کنم مزد من جز بر عهده خدا نیست و کسانی را که ایمان آورده اند طرد نمی کنم قطعا آنان پروردگارشان را دیدار خواهند کرد ولی شما را قومی می بینم که نادانی می کنید»والی عاد اخاهم هودا... • یـقوم لااسـلکم علیه اجرا ان اجری الا علی الذی فطرنی... «و به سوی(قوم) عاد برادرشان هود را (فرستادیم هود) گفت ای قوم من خدا را بپرستید جز او هیچ معبودی برای شما نیست شما فقط دروغ پردازید؛ ای قوم من برای این( رسالت) پاداشی از شما درخواست نمی کنم پاداش من جز بر عهده کسی که مرا آفریده است نیست پس آیا نمی اندیشید»وما ارسلنـک الا مبشرا ونذیرا• قل ما اسـلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا. «و تو را جز بشارتگر و بیم دهنده نفرستادیم؛ بگو بر این( رسالت ) اجری از شما طلب نمی کنم جز اینکه هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش(در پیش) گیرد»اذ قال لهم اخوهم نوح الاتتقون• وما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. «چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید؛... و بر این(رسالت) اجری از شما طلب نمی کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست»اذ قال لهم اخوهم هود الاتتقون• وما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. «آنگاه که برادرشان هود به آنان گفت آیا پروا ندارید؛ و بر این (رسالت) اجری از شما طلب نمی کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست»اذ قال لهم اخوهم صــلح الاتتقون• فاتقوا الله واطیعون• وما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. «آنگاه که برادرشان صالح به آنان گفت آیا پروا ندارید؛ و بر این(رسالت)اجری از شما طلب نمی کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست»اذ قال لهم اخوهم لوط الاتتقون• وما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. «نگاه برادرشان لوط به آنان گفت آیا پروا ندارید؛ و بر این(رسالت) اجری از شما طلب نمی کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست»اذ قال لهم شعیب الاتتقون• وما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. «آنگاه که شعیب به آنان گفت آیا پروا ندارید؛.. و بر این(رسالت) اجری از شما طلب نمی کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست»قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله... «بگو هر مزدی که از شما خواستم آن از خودتان مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است»
لزوم اطاعت از پیامبران
لزوم اطاعت از پیامبران، به دلیل تبلیغ خالصانه و بدون چشم داشت آنان است:وجاء من اقصا المدینة رجل یسعی قال یـقوم اتبعوا المرسلین• اتبعوا من لایسـلکم اجرا... «و(در این میان) مردی از دورترین جای شهر دوان دوان آمد(و) گفت ای مردم از این فرستادگان پیروی کنید؛ از کسانی که پاداشی از شما نمی خواهند و خود(نیز) بر راه راست قرار دارند پیروی کنید»
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
انسجام یعنی چه؟
انسجام یعنی چه؟
محتمل یعنی چه؟
محتمل یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز