صفاتیه به گروهی از متکلمان و فلاسفه اسلامی اطلاق میشود که بر این باورند که خداوند دارای صفات ازلی و ابدی است، مانند علم، قدرت، حیات، اراده، سمع، بصر، و کلام. آنها همچنین صفات خبریه مانند دست و صورت را برای خداوند اثبات میکنند و بر این باورند که این صفات به ذات او تعلق دارند، بدون اینکه تفاوتی میان صفات ذات و صفات فعل قائل شوند. این فرقه تأکید دارند که این صفات به شکل مستقیم در متون دینی و شرعی ذکر شدهاند و لذا نباید آنها را تأویل کرد.
مقابل با معتزله
در مقابل این فرقه، معتزله قرار دارند که به نفی صفات ازلی خداوند پرداخته و معتقدند که صفات خداوند به نوعی مخلوق او هستند. این تفاوت اساسی در نگرش به صفات الهی باعث شد که صفاتیه به عنوان مدافعین صفات الهی شناخته شوند و معتزله به عنوان مُعطله (نفیکنندگان صفات) معرفی گردند.
سران و بزرگان این فرقه
بزرگانی مانند مالک بن انس، احمد بن حنبل، سفیان ثوری، داود بن علی اصفهانی، عبدالله بن سعید الکلابی، ابوالعباس قلانسی، و الحارث بن اسد محاسبی از سران و پیشگامان این فرقه محسوب میشوند. ابوالحسن اشعری نیز با تأسیس مکتب اشعری به عنوان یکی از نمایندگان صفاتیه شناخته میشود و نظراتش در اثبات صفات الهی تأثیر زیادی بر عقاید اهل سنت گذاشته است.
صفاتیه به طور کلی در سه مرحله فکری تقسیم میشوند:
مرحله اول: اثبات صفات بدون تأویل و قبول صفات به شکل ظاهری.
مرحله دوم: تأکید بر صفات و عدم تأویل آنها، که میتواند به تشبیه به مخلوقات منجر شود.
مرحله سوم: برخی از متأخرین که به تأویل و تفسیر دقیقتر صفات پرداخته و در عین حال بر تأکید بر عدم شباهت خداوند با مخلوقات تأکید میکنند.