در دوران پیش از اسلام، بازار بَدْر یکی از مهمترین گردهماییهای تجاری و فرهنگی در شبهجزیره عربستان بهشمار میرفت. این بازار سالانه بهمدت سه روز و همزمان با موسم حج در منطقهای بههمین نام برپا میشد. بازرگانان، ادیبان و عشایر از اقصی نقاط عربستان برای حضور در این رویداد مهم راهی سفری طولانی میشدند تا کالاهای خود را عرضه کنند و از جدیدترین محصولات منطقه آگاه شوند.
در این بازار، ابتدا فعالیتهای اقتصادی و معاملات تجاری در صدر برنامههای شرکتکنندگان قرار داشت. اعراب به خرید و فروش کالاهای گوناگونی مانند ادویه، پارچههای گرانبها، اقلام خوراکی و دامهای خود میپرداختند و در کنار آن، به گفتوگو و تبادل نظر دربارهٔ مسائل روز مینشستند. این تعاملات اقتصادی، فرصتی ارزشمند برای رونق کسبوکار و گسترش ارتباطات بین قبایل مختلف فراهم میساخت.
پس از پایان یافتن بخش تجاری، نوبت به اجرای مراسم آیینی و مناسک دینی میرسید. شرکتکنندگان با برگزاری آیینهای سنتی و نیایشهای متعارف آن دوران، به پرستش بتها و اجرای رسوم مذهبی خود اقدام میکردند. این مرحله، نشاندهندهٔ تلفیق حیات اقتصادی و باورهای دینی در جامعهٔ عرب جاهلی بود که بهخوبی در بازار بدر تجلی مییافت.