مراتب وجود

مفهوم مرتبه از ریشه رتب به معنای درجه و جایگاه است و در فلسفه به این معنا به کار می‌رود که موجودات عالم، از لحاظ کمال وجودی، در درجات شدت و ضعف متفاوتی قرار دارند. بر این اساس، وجود دارای مراتبی است که به دو قسم طولی و عرضی تقسیم می‌شود و کثرت موجودات در جهان، بر مبنای رابطه تشکیک در وجود تبیین می‌گردد. هرچند برخی از اندیشمندان معتقدند تشکیک تنها در مراتب طولی معنا دارد و در سلسله عرضی موجودات راه نمی‌یابد، اما این دیدگاه از منظر حکمت متعالیه مردود است و تشکیک در هر دو بعد طولی و عرضی جریان دارد.

در تشکیک طولی، مراتب وجود به صورت تقدم و تأخر ذاتی و علی ترتیب می‌یابند. این سلسله با وجود واجب‌التعالی که غنی‌الذات و برترین مرتبه وجود است آغاز می‌شود. در مراحل پس از آن، عالم ممکنات قرار دارد که به سه عالم اصلی: عقل، مثال و ماده تقسیم می‌شود. هر یک از این عوالم، علت وجودی مرتبه پایین‌تر خود است؛ بنابراین عالم عقل علت عالم مثال، و عالم مثال علت عالم ماده محسوب می‌شود و هر مرتبه، هستی و قوام خود را از مرتبه بالاتر خود دریافت می‌کند.

در مقابل، مراتب عرضی وجود، موجوداتی را در بر می‌گیرد که در یک سطح وجودی قرار دارند، ولی از جهت کمالات و ویژگی‌های وجودی با یکدیگر تفاوت دارند. برای نمونه، انسان‌ها با آن که همگی در مرتبه واحدی از وجود مادی قرار گرفته‌اند، اما از نظر شدت و ضعف در کمالات نفسانی مانند علم و فضیلت، یکسان نیستند و میان آن‌ها مراتب متفاوتی دیده می‌شود. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که تشکیک تنها به عوالم طولی محدود نمی‌شود، بلکه در عرض نیز جریان دارد و نظام هستی را در تمام ابعاد خود سامان می‌بخشد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مرتبه از ریشه «رتب» و به معنای درجه است و در اصطلاح فلسفی عبارتست از اینکه وجودهای عالم دارای درجه بندی از نظر شدت و ضعف وجودی باشند. وجود دارای مراتب طولی و عرض می باشد و کثرت آن بر اساس رابطه تشکیکی است.
تشکیک و مرتبه ای بودن وجود دارای دو نوع طولی و عرضی می باشد. هرچند عده ای معتقدند که در سلسله عرضی موجودات، تشکیک راه ندارد که البته این قول باطل است.
← تشکیک طولی
مراتب طولی وجود، از وجود واجب شروع می شود. در مرتبه بعد عالم ممکنات قرار دارد که به سه مرتبه می رسد؛ عالم عقل، مثال و ماده. این عوالم، از نظر وجودی دارای تقدم و تاخر هستند و با یکدیگر رابطه علی و معلولی دارند، عالم عقل علت وجودی عالم مثال است و عالم مثال، علت وجدی عالم ماده و هر مرتبه، متقوم به مرتبه بالاتر است.
← مرتبه اول در سلسله ممکنات
۱. ↑ معجم الوسیط، ذیل واژه «رتب».
...

جمله سازی با مراتب وجود

بلکه چون بر حقیقت واحد در مراتب وجود شد وارد