شطرنج یک بازی استراتژیک و فکری است که بین دو نفر انجام میشود. این بازی بر روی یک صفحه مربعی با 64 خانه (8x8) بازی میشود و هر بازیکن 16 مهره دارد که شامل یک شاه، یک وزیر، دو رخ، دو اسب، دو فیل و هشت پیاده است. هدف اصلی بازی شطرنج، مات کردن شاه حریف است، به این معنی که شاه حریف در وضعیتی قرار گیرد که نتواند از حمله فرار کند.
شطرنج ریشههای تاریخی عمیقی دارد و به نظر میرسد که از هند در قرن ششم میلادی آغاز شده باشد. این بازی به تدریج به ایران، سپس به دنیای اسلامی و در نهایت به اروپا منتقل شده است.
هر نوع مهره در شطرنج حرکت خاص خود را دارد. برای مثال:
شاه: میتواند یک خانه در هر جهت حرکت کند.
وزیر: میتواند در هر جهت و به هر تعداد خانه حرکت کند.
رخ: میتواند به صورت عمودی یا افقی و به هر تعداد خانه حرکت کند.
فیل: میتواند به صورت قطری و به هر تعداد خانه حرکت کند.
اسب: به شکل “L” حرکت میکند (دو خانه در یک جهت و یک خانه در جهت عمود بر آن).
پیاده: معمولاً یک خانه به جلو حرکت میکند و در اولین حرکت خود میتواند دو خانه به جلو برود. پیادهها برای گرفتن مهرههای حریف به صورت قطری حرکت میکنند.
مات و پت: اگر شاه یک بازیکن در معرض حمله باشد و نتواند از آن فرار کند، آن بازیکن مات شده و بازی را میبازد. اگر هیچ حرکتی برای هیچ یک از مهرهها وجود نداشته باشد و شاه در معرض حمله نباشد، بازی پت میشود که به معنای تساوی است.
کیش: وقتی که یک مهره حریف به گونهای حرکت میکند که شاه بازیکن در معرض خطر قرار میگیرد، آن بازیکن کیش میشود. در این حالت، بازیکن باید در نوبت بعدی خود یکی از این اقدامات را انجام دهد: حرکت دادن شاه، مسدود کردن حمله و یا گرفتن مهره حریف. اگر بازیکن نتواند هیچیک از این اقدامات را انجام دهد و شاه همچنان در معرض حمله باشد، وضعیت مات ایجاد میشود که به معنای پایان بازی و باخت بازیکن است.