آنسلم قدیس یازده رساله (یا گفتگو) نگاشته است که در دو گروه رسالات فلسفی و رسالات الهیاتی قابل تقسیمبندی است.
مزد تبلیغ رسالاتش ازوست زشت و دشمنرو شدیم از بهر دوست
اکثر رسالات قرون میانهٔ اسلامی در مکتب منتظمیه نوشته شدهاند که سبکی از تشریح ادوار بود که بر پایهٔ نظریات صفیالدین ارموی در اواخر قرن هفتم هجری شکل گرفت. موسیقیدانان شاخص موسیقی کهن ایران نظیر فارابی، ابن سینا، صفیالدین ارموی و عبدالقادر مراغی همگی تئوری موسیقی را با استفاده از ادوار شرح دادهاند؛ برخی از موسیقیدانان معاصر نظیر داریوش صفوت، مهدی برکشلی و تقی بینش نیز دیدگاه این نظریهپردازان کهن را شرح دادهاند.
پیش از قرن پنجم (ه.ق)، به رغم وجود کتب و رسالات فراوان کلامی و فقهی و سیاسی بحث مشروحی در زمینه خلافت صورت نگرفت، ازینرو این کتاب در میان اهل سنت جایگاه ویژه ای دارد.
رسالات مربوط به خط و خوشنویسی یا کاغذ و رنگسازی که از نیمه دوم سده ۱۰ق/۱۶م به بعد نوشته شدهاست، آگاهیهای پراکندهای دربارهٔ کاغذ ابری بهدست میدهد. کهنترین نمونه شناخته شده در این مورد فصلی از یک نسخه زیر نام رساله خوشنویسی است که در فاصله سالهای ۹۶۳ تا ۱۰۱۴ق/۱۵۵۵ تا ۱۰۶۵م به فارسی نوشته شده و در کتابخانه پتنه هند موجود است.
هان، مدان بیگار تکلیفان عام هان! مدان ضایع رسالات و پیام
وی در زبان پارسی نویسندهای بسیار زبردست بودهاست. شیوه نثر بابا افضل بسیار پخته و به اصول متقدمان نزدیک است و در رسالات خود کوشیده لغات فارسی را به جای اصطلاحات عربی قرار دهد. وی چند رساله در تصوف و سلوک و حکمت به زبان فارسی با متنی بسیار فصیح دارد.