امارات

امارات

واژه امارات در زبان فارسی دارای دو معنی اصلی است. اولین معنی آن به علامت‌ها و نشانه‌ها اشاره دارد، که در این زمینه به نشانه‌های ظاهری یا نمادین اطلاق می‌شود که می‌توانند نشان‌دهنده یک وضعیت یا ویژگی خاص باشند. به عنوان مثال، می‌توان به امارات جغرافیایی مانند نشانه‌های طبیعی در یک منطقه اشاره کرد.

معنی دوم امارات به جمع اماره و امارت برمی‌گردد، که به مفهوم فرمانروایی و حوزه فرمانروایی یک امیر اشاره دارد. در این زمینه، امارت به عنوان یک واحد سیاسی یا اداری تعریف می‌شود که تحت رهبری یک امیر قرار دارد. به عنوان مثال، امارت دبی در امارات متحده عربی، یک حوزه فرمانروایی است که تحت مدیریت شیخ‌های محلی اداره می‌شود.

لغت نامه دهخدا

امارات. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ اَمارة. علامتها و نشانها. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از مهذب الاسماء ): اگر شغل هارون کفایت شود و ان شأاﷲ که شود، سخت زود که امارات آن دیده میشود و اگر دیرترروزگار گیرد رای درست تر بنده آن است که خداوند به مرو رود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 446 ). آثار ضعف و امارات عجز لشکر خراسان شایع و منتشر گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1272 ص 38 ). و رجوع به امارة و امارت شود.
- امارات النبوة؛ نشانه های پیغمبری که عبارت از ارهاصات و معجزات قولی و فعلی است.
- علم امارات النبوة؛ علمی است که از نشانه های پیغمبری اعم از ارهاصات و معجزات قولی و فعلی و فرق آنها با سحر بحث میکندو موضوع و غایت آن آشکار است. در این باره کتابهای بسیاری نوشته اند که سودمندترین آنها «اعلام النبوة» تألیف ماوردی است. صاحب مفتاح السعادة این علم را ازفروع علم الهی دانسته، لیکن علم مستقل بودن آن محل بحث و نظر، و آن در حقیقت از اقسام علم کلام است. ( ازکشف الظنون ).
- قراین و امارات، ادله و امارات.

فرهنگ معین

( اِ ) [ ع. ] (اِ. ) جِ اماره (امارت ). ۱ - ولایت ها. ۲ - فرمانفرمایی ها،سرداری ها.
( امارات ( اَ ) ) [ ع. ] (اِ. ) جِ اماره.

فرهنگ عمید

= امارت
= اماره

فرهنگ فارسی

علامتها، نشانه ها، جمع اماره، جمع امارت به معنی فرمانروایی وحوزه فرمانروایی امیر
جمع اماره. ۱ - ولایتها. ۲ - فرمانفرماییها سرداریها.

جملاتی از کلمه امارات

گردشگری به عنوان یک بخش رشد دهنده اقتصادی برای امارات متحده عربی عمل می‌کند. شهر دبی به عنوان مقصد برتر گردشگری در خاورمیانه شناخته می‌شود. تا ۲۰۲۰، دبی همچنین پنجمین مقصد جهانگردی در جهان نیز محسوب شده‌است. دبی به تنهایی بیش از نیمی از سهم از اقتصاد گردشگری امارات را به خود اختصاص داده‌است و ابوظبی و شارجه در رده‌های بعدی قرار دارند.

به عنوان سرمربی به همراه تیم ملی فوتبال عربستان در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ امارات قهرمان شد. در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ برکنار شد و یک‌سال به عنوان کمک مربی گریم سونس در تیم بنفیکا لیسبون فعالیت کرد. سپس از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ سرمربی باشگاه ماریتیمو در پرتغال بود.
اینست که رب العالمین گفت: «سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فِیها آیاتٍ بَیِّناتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» درویشی را پرسیدند چه دلیل است بر هستی خدای؟ گفت: لقد اغنی الصباح عن المصباح، آفتاب بر آمد بچراغ حاجت نیست، همه عالم دلیل است نگرنده میباید، همه عالم ریاحین است بوینده میباید، همه عالم تریاق است مار گزیده میباید، همه عالم آیات و رایات قدرت اوست، امارات و دلالات حکمت اوست، دلیل وحدانیت و فردانیت اوست.
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ معالم شریعت است، و محاسن طریقت، و امارات حقیقت، و دلالات قدرت و حکمت. میگوید: هر چه نشان ما دارد حرمت دارید، و بتعظیم در آن نگرید، و بفرمانبرداری پیش شوید، تا برخوردار گردید.
امارات سیسیل یا امارت صقلیه یک پادشاهی اسلامی بود که در سال‌های ۸۳۱ تا ۱۰۹۱ بر جزیره سیسیل حاکم بود. پایتخت آن بلرم (پالرمو) بود که در این دوره به مرکز فرهنگی و سیاسی عمده جهان اسلام تبدیل شد.
حاکم إمارت أبوظبی «شیخ محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» و رئیس دولت امارات عربی متحده است که پس از درگذشت «شیخ خلیفه بن زاید بن سلطان آل نهیان» بتاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ خورشیدی (۱۳ می ۲۰۲۲ میلادی) به ریاست امارات متحده عربی برگزیده شد.
گاوپای از حکایتِ حال او سخت بهراسید و اندیشید که این همه اماراتِ پرهیزگاری و علاماتِ شریعت ورزی و دین‌پروری شاید بود از عاداتِ متجرّدان و متهجّدان می‌نماید، همانا که بریاضت توسنِ طبیعت را رام کردست که در سخن گفتن خود را تازیانه نمی‌زند و در جهادِ اکبر با نفسِ کافر شمشیر زدست که از پیگارِ ما سپر نمی‌اندازد، اما چه کنم، چون شروع رفت، ملزم شد، ناچار قدم پیش می‌باید نهاد.
تا ز مصنوع و ز صانع هست پیدا نزد عقل هم علامات حدوث هم امارات قدم
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم