دانشنامه اسلامی
قطع به حکم شرعی واقعی را برای شخص قطاع «قطع قطاع» می گویند؛ یعنی رسیدن به حکم واقعی برای کسی که زود باور است و بسیار زیاد از اسباب غیر عادی به قطع می رسد.
تقسیم قطع قطاع
در «قطع قطاع» این بحث مطرح می شود که آیا همان گونه که قطع انسان های متعارف و معمولی، حجت است، قطع قطاع نیز حجت است یا نه. در پاسخ گفته شده است که قطع قطاع دو گونه است:۱. قطعی که از راه متعارف به دست می آید، که به اتفاق همه علما حجت است؛۲. قطعی که از راه غیر متعارف به دست می آید مانند قطع به دست آمده از راه خبر دادن بچه یا شخص دروغ گو؛ علمای اصولی درباره حجیت این قطع اختلاف دارند:
اختلاف علما
مرحوم «شیخ انصاری»، قطع قطاع را مطلقا حجت دانسته و آن را از سایر قطع ها متفاوت نمی داند؛مرحوم «کاشف الغطاء» می گوید: قطع قطاع مطلقا حجت نیست؛ مرحوم «صاحب فصول» به تفصیل اعتقاد دارد؛ به این بیان که:
تفصیل صاحب فصول
...
[ویکی فقه] قطع قطاع (اصول).
...