دانشنامه اسلامی
نجات عیسی علیه السّلام از دست دشمنان و عروج وی به سوی خدا، امری حکیمانه الهی بود. "وقولهم انا قتلنا المسیح عیسی ابن مریم رسول الله وما قتلوه وما صلبوه ولـکن شبه لهم... • بل رفعه الله الیه وکان الله عزیزا حکیما. و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم! » در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می کنند و قطعا او را نکشتند! • بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است "که آنها بگمان خود عیسی را کشته بودند، حال آنکه بطور یقین دیگری را کشته بودند. بل رفعه الله الیه: بلکه خداوند عیسی را بسوی خود بالا برد و آنها او را نکشته و بدار نزده بودند. تفسیر این جمله را در سوره آل عمران، ذیل آیه: «اذ قال الله یا عیسی انی متوفیک و رافعک الی» (آیه ۵۵) بیان کرده ایم و کان الله عزیزا حکیما: خداوند همواره از دشمنان خود انتقام گرفته و در کارها و تقدیرات خود حکیم است. بنا بر این کسانی که از محمد صلی الله علیه و آله وسلّم می خواستند که کتابی از آسمان بر ایشان نازل کند، از عقوبت او بترسند، چنان که این عقوبت دامنگیر پیشینیان هم گردید. این معنی از ابن عباس است.