دانشنامه اسلامی
آنچه از تاریخ و احادیث بدان گواهی می دهد این است که متعه در قرآن جایز شمرده شده و سنت پیامبر هم بر همان اساس استوار مانده و اصحاب نیز از دوران رسالت تا پایان خلافت ابوبکر و نیمه خلافت عمر بدان عمل می کردند که در این هنگام عمر متعه را تحریم و بر آن سخت گیری کرد.
آیه عقد موقت
ابن کثیر می گوید: به عموم این آیه بر مشروعیت ازدواج موقت استدلال شده است و تردیدی نیست که این عمل در ابتدای اسلام مشروع بود و پس از آن نسخ شد. به روایت احمد از ابن عباس و گروهی از صحابه نقل شده است که قائل به اباحه آن در شرایط ضروری هستند. ابن عباس، ابی بن کعب، سعید بن جبیر و سدی آیه را چنین قرائت می کردند: «فما استمتعتم به منهن -الی اجل مسمی- فاتوهن اجورهن فریضة؛
نساء/سوره۴، آیه۲۴.
همان طور که امر درباره متعة الحج؛ حج تمتع نیز همین گونه بوده است؛ که در اینجا آن را ذکر می کنیم: انجام مراسم حج بر سه گونه است: حج تمتع، حج قِران، حج اِفراد.
← حج تمتع
...