دانشنامه اسلامی
نسب شریف این امام زاده با پنج واسطه به حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین (علیهما السّلام) می رسد به این کیفیت : ابو عبدالله حسین بن عبدالله الابیض بن عباس بن عبدالله الشهید بن حسن الافطس بن علی الاصغر بن امام علی بن الحسین زین العابدین (علیهم السّلام) پدران این بزرگوار، همه از بزرگان سادات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) و از مشاهیر خاندان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بودند؛ آن گونه که از تاریخ استفاده می شود و در فصل آینده تقدیم شما خوانندگان عزیز خواهد گردید، ابو عبدالله حسین بن عبدالله، فرزند پدران و اجدادی است که آنان عموماً در طول زندگی خود با حاکمان ظالم و غاصبان حقوق اهل بیت (علیهم السّلام) درگیر بودند و پیوسته در اسارت و زندان دشمنان اسلام بوده و یا به شهادت رسیدند و خودِ او و بسیاری از بستگانش نیز از مبارزانی بودند که هجرت و آوارگی در راه دین را اختیار کرده، و در اثر ظلم و فشار و اختناق دستگاه ظالم و غاصب عباسی متواری گشته، و به ایران و شهر ری و قم پناهنده شدند. اینان مهاجران الی الله بودند که برای احیای دین و به دلیل انتساب به علی و فاطمه (علیهم السّلام) سختی های طاقت فرسایی را متحمل شدند. در این که مدفون در این بقعه، عبدالله الابیض است یا ابو عبدالله حسین، میان علما و مورّخان اختلاف است. عده ای از مورّخان قائل شده اند که مدفون در بقعه فعلی در ری، عبدالله الابیض است، اما این قول اصلی ندارد؛ چرا که با دلایلی مستند و متقن ثابت خواهد شد که جناب امامزاده عبدالله الابیض به ری هجرت ننموده و در شهر مقدس قم مدفون می باشد.
شخص واقعی مدفون در بقعه
مدفون در بقعه امام زاده عبدالله کیست؟ مدفون در بقعه امامزاده عبدالله شهر ری، جناب سید جلیل القدر حضرت امامزاده ابو عبدالله حسین الابیض بن عبدالله می باشد، به دلیل این که مؤلف تاریخ قم در کتابش می نویسد: «دیگر از امامزاده هایی که به قم آمدند، عبدالله بن عباس بن عبدالله الشهید بن حسن اَفطس بن علی الاصغر بن امام زین العابدین (علیه السّلام) بود که از بصره به قم آمد و او را علی بن محمد علویصاحب زنج در بصره بود و چون صاحب زنج را در بصره به قتل رسانیدند، عبدالله با برادرش حسن بن عباس از بصره گریختند و به قم آمدند و متوّطن شدند.
فرندان امامزاده عبدالله
از عبدالله بن عباس در قم دو پسر به نام ابوالفضل العباس و ابو عبدالله حسین ملقب به اُبیض و سه دختر به دنیا آمدند.... از عباس بن عبدالله بن عباس بن عبدالله الشهید، ابو علی احمد به وجود آمد و اما ابو عبدالله حسین اُبیض بن عبدالله بن عباس از قم به ری رفت و اعقاب او در ری هستند». پس با عبارات مؤلف تاریخ قدیم قم، ثابت می شود که مدفون در بقعه شهر ری، ابو عبدالله حسین، پسر عبدالله می باشد، نه عبدالله بن عباس. از این رو، اکثر علمای انساب و پاره ای از مورخان شهیر این قول را پذیرفته اند: نسابه شهیر قرن پنجم، ابو اسماعیل ابراهیم بن ناصربن طباطبا در منتقلة الطالبیه تصریح می نماید که مدفون در بقعه ری جناب امامزاده حسین بن عبدالله الابیض می باشد و می فرماید: از اولاد حسن افطس بن علی بن زین العابدین (علیه السّلام) که وارد شهر ری شدند، یکی از آنان فرزند عبدالله بن حسن افطس (ابو عبدالله حسین بن عبدالله بن حسن افطس) است». «از کسانی که از کوفه به ری آمدند، ابو عبدالله حسین ابیض است که شاعر بود و فرزند عبدالله بن عباس بن عبدالله بن حسن افطس است.» «از این سخنان چنین استنباط می شود که مرقد مشهور موجود را باید از آنِ ابو عبدالله حسین بن عبدالله بن عباس، متوفای سال ۳۱۹ هـ. ق دانست». تعداد فرزندان و اعقاب امامزاده حسین
نسل امامزاده
...