دانشنامه اسلامی
نویسنده پس از مقدمه ای در نسب پیامبر اکرم(ص)، به آل ابی طالب می پردازد. نسب امیرالمؤمنین(ع) بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص داده و شامل اعقاب فرزندان آن حضرت است. ترتیب انساب آنگونه که معمول است در این کتاب نیامده و پس از اعقاب امام کاظم(ع) با عنوان انساب موسویه، به نسل امام صادق(ع) می پردازد. گویا در این اثر به برخی افراد نیز اشاره نشده است. در خاتمه کتاب هم از برخی مشاهیر که به القابی معروف اند یاد می شود. این القاب، القاب ویژه شخص می باشد که فرزندان وی بدان ها ملقب نمی شوند، نظیر علویه، حسینیون، باقریه، موسویه و...
در ابتدای چاپ فعلی این کتاب، رساله ای با عنوان «الضوء البدری فی حیاة صاحب الفخری» به خامه آیت الله مرعشی نجفی آمده و شرح حالی از مؤلف کتاب ارائه داده است.
باید توجه داشت که اثر دیگری با عنوان «الفخری فی الآداب السلطانیة و الدول الاسلامیة» نوشته محمد بن علی بن طباطبا معروف به ابن الطقطقی (م 709) وجود دارد که بخشی از آن پند و اندرز به فرمانروایان و دولتمردان است و ادامه آن به بیان خلاصه ای از رویدادهای تاریخ اسلام می پردازد. شهرت دو اثر به «الفخری» گاه سبب خلط بین آن دو می گردد.
مطالعه کتاب الفخری فی أنساب الطالبیین در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
[ویکی شیعه] الفخری فی انساب الطالبیین (کتاب). اَلْفَخْری فی أنْسابِ الطّالبیّین، کتابی به زبان عربی، اثر سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی درباره نسب خاندان ابوطالب و فرزندان علی (ع)، جعفر و عقیل. عمده حجم کتاب را نسب امیر مؤمنان و معرفی اولاد و اعقاب ایشان در بر گرفته است.
سید عزیزالدین ابوطالب اسماعیل بن حسین حسینی مروزی ازوارقانی نیشابوری، عالم، نسب شناس، ادیب و قاضی در سال ۵۷۲ق در شهر مرو متولد شد. اجداد وی از مدینه به قم آمده و از آنجا به مرو مهاجرت کرده بودند. فهرست نویسان و تذکره نویسان شیعه و سنی از او به عظمت یاد کرده اند. او برای کسب علم به شهرهای زیادی از جمله شیراز، هرات، شوشتر، یزد، رامهرمز و بغداد مسافرت کرد و با عالمان و دانشمندان آن بلاد ملاقات نمود. وی علاوه بر تبحّر و تخصص در علم انساب در ادب و شاعری نیز مهارت داشت.
اهتمام عرب به انساب و برخی توصیه های دینی درباره حفظ انساب بخصوص در موضوعات احکام، سبب شده است عده زیادی از مؤلفان مسلمان از دیرباز به این موضوع اهمیت داده و کتاب هایی در این باره نوشته اند. دسته ای از این آثار درباره انساب جاهلی و اسلامی است و دسته ای به طور خاص به انساب علویان یا آل ابی طالب می پردازد.