الظرف و الظرفاء

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الظرف و الظرفاء تألیف ابوالطیب محمد بن اسحاق بن یحیی وشاء (متوفی 325ق936/م) ادیب و نحوی معروف به عربی است. به اعتقاد وشاء ادیب باید به اخلاق ادباء و زیور ظرفاء آراسته شود و لذا در کتابش آداب و رسوم ظریفان زمان خود و عادات اشراف در باب سلوک و رفتار و به طور کلی زندگانی عمومی ایشان را بیان کرده است. اهمیت این اثر بدین لحاظ است که در بین سلسله ای از تألیفات این عصر تنها اثری ارزشمندی است که به دست ما رسیده است.
کتاب مشتمل بر دو جزء می باشد که به صورت باب باب تنظیم شده است و در مجموع کتاب مشتمل بر56 باب است. در جزء اول مهم ترین فنون ادب و تفاوت آن با هزل و مطالبی از این دست آمده است. در جزء دوم نیز چگونگی آراستگی ظریفان و مانند آن ذکر شده است. شیوه نگارش نویسنده تقلید از تألیفات پیش از خود است و بدور از تکلف و تصنع و همراه با اشعار و داستان های فراوان است.
از اوسط قرن سوم هجری اختلاط ملل اسلامی و فرهنگ های مختلف آن به حدی رسید که دیگر فاصله میان عرب و موالی پرشده بود و یک سلسله ارزش های نوین اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه غلبه می یافت، یا دست کم بین خواص و فرهیختگان حاکم می شد. یکی از این فرهیختگان که خود از جمله ثبت-کنندگان آن واقعیت و تصویرکنندگان آن فرهنگ نوین یا ترکیب نوین فرهنگی بود، محمد بن اسحاق یحیی الوشاء است.
توجه به فرهنگ در عصر اموی با مطرح شده قصص قدیم عرب و اسرائیلیات و سپس آداب ایرانی شروع شد و بعدها بویژه در عصر عباسی با ترجمه فرهنگ یونانی به کمال رسید. خلفای اموی و عباسی برای تربیت فرزندان خود استادان لغت و اخبار عرب را اجیر می کردند. در چنین فضایی بود که امثال جاحظ، ابن قتیبه، ثعلب و مشّاء پیدا شدند.
قسم اول کتاب با ذکر حدود «ظرف» و قواعد اخلاقی آن آغاز می شود و با مباحثی مانند ضرورت کسب علم، تبیین مکارم اخلاق و مقومات آن؛ مانند ذم حسد و کلام بیهوده، نهی از مزاح، امر به گزینش دوستان و خوشرویی با آنان و امر به زیارت آن ها ادامه می یابد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم